Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
916137_0001.png
916137_0002.png
916137_0003.png
Rejsekort A/SBorgergade 14, 3rdfloorDK-1300 Copenhagen KDenmarkPhone +45 33 43 24 00Fax +45 33 43 24 01CVR no 27 33 20 72D-no: D14445
Svar til TRM - spørgsmål 103
November 10, 2010
Transportministeriet har bedt Rejsekort A/S om at besvare spørgsmål 103 fra Trafik-udvalget.

Spørgsmål 103

Ministeren bedes gøre rede for forskelle og evt. ligheder mellem det skånskerejsekortsystem, JOJO, og det nødlidende danske elektroniske rejsekort.
Rejsekorts besvarelse:Systemernes formålSkånetrafikkens system er et regionalt system der skal servicere Skånetrafik-ken og Skånetrafikkens kunder.Rejsekortsystemet er et nationalt system der skal servicere alle trafikselska-ber i Danmark og alle trafikselskabernes kunder.Kort – gyldighedJOJO kortet kan benyttes i Skåne og til grænseoverskridende rejser til om-kringliggende län. Der er pt. ikke udsigt til et landsdækkende system i Sveri-ge, men alene et begrænset samarbejde mellem nabolän.Rejsekortet kan bruges landsdækkende i Danmark.Takstsystem og rejsehjemmeltyperSkånetrafikkens system indebærer en fastholdelse af Skånetrafikkens bestå-ende zone- og takstsystem og bestående rejsehjemmeltyper.Rejsekortsystemet samler alle Danmarks zone- og takstsystemer i et system.Der indføres landsdækkende rejsehjemmeltyper.Koncept ved rejse:Skånetrafikkens system omfatter:oPeriodekortoVærdikort hvor kunden vælger en fast destination, oplyser sin de-stination til buschaufføren eller vælger den på en automat – ogbetaler forlods for rejsen.oKontantbillet til destinationer i Skåne plus omliggende län.Rejsekortsystemet omfatter:oPeriodekort
Continued...
o
o
Værdikort baseret på checkind – checkud, hvor der betales vedrejsens afslutning. Kortet kan umiddelbart bruges selvbetjent tilalle destinationer.Kontantbillet til alle destinationer i Danmark.
Page 2/3
Hovedforskel i kundens oplevelseI Skånetrafikkens system kan kunden betale selvbetjent ved sin forudvalgterejse, men skal betjenes manuelt af f.eks. en buschauffør eller selvbetjent i enautomat ved alle andre rejser.I rejsekortsystemet kan kunden betale selvbetjent ved alle rejser – og dervedundgå betjent betaling i busser eller benyttelse af automater på perroner. Rej-sekortsystemet bygger i højere grad på hurtig selvbetjening og tilgodeser der-for bedre behovet for en hurtig ”billettering” ved store kundevolumener i etstorby-miljø.Kort - teknikBegge systemer benytter samme type kort. Rejsekort har dog valgt en variantmed større hukommelse.Systemomfang - systembrugereSkånetrafikkens system benyttes af Skånetrafikken, dennes entreprenører ogsalgssteder.Rejsekortsystemet kan benyttes af alle trafikselskaber i Danmark, disses en-treprenører og salgssteder. Rejsekortsystemet er væsentligt større i omfangog mere komplekst.Systemkoncept og volumenSystemerne bygger grundlæggende på samme tekniske koncept med kontaktløsekort, decentralt udstyr i busser og på perroner, salgsautomater, andet salgsud-styr, datainfrastruktur og Back-officesystem.Rejsekortsystemet er væsentlig mere omfattende i udstyrsmængde, antal tilslut-tede systembrugere hos trafikselskaberne, antal kunder og transaktioner.DatagrundlagSkånetrafikkens system giver en vist grundlag for planlægning, dimensione-ring og indtægtsallokering indenfor Skåne, på grund af det valgte validerings-koncept med betaling forud for en rejse.Rejsekortsystemet giver et bedre og mere detaljeret grundlag for planlæg-ning, dimensionering og indtægtsfordeling indenfor Danmark, på grund af detvalgte valideringskoncept med checkind og checkud.KontraktomfangSkånetrafikken har udbudt og kontraheret en systemleverance og vedligehold.Varetager selv (eller i andet regi end systemleverandørens) udvikling af vissesystemdele, installation og drift.Rejsekort har udbudt og kontraheret en totalentreprise der omfatter system-leverance, installation, drift og vedligehold.Lovgivningsmæssige forskelleLovgivning med særlig relevans for et system som rejsekort er reguleret i dennationale lovgivning, der er baseret på EU direktiver. Dette omfatter især lov ombetalingstjenester, lov om e-penge og hvidvaskloven.
Skånetrafikken er ikke omfattet af den tilsvarende svenske lovgivning i konse-kvens af at de alene har et regionalt system.Rejsekort er som nationalt system omfattet af den tilsvarende danske lovgiv-ning efter afgørelse fra Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden. Dettemedfører flere krav til system og forretningsgange.
Page 3/3