Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. april 20112011 - 1359
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 6. april stillet mig følgende spørgsmål 1024 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1024:
”Vil ministeren henstille til såvel Banedanmark som togoperatørerne, at de ilangt højere grad koordinerer vedligeholdelsesarbejde - såsom ombygninger afgangbroer, perrontunneller mv. på stationerne - med lokale myndigheder,pendlerforeninger m.fl., således at det stadig vil være muligt for passagerer, ogandre med et legitimt ærinde på stationsområdet at kunne færdes fra den eneperron til den anden, og sådan at der ikke opstår situationer, som beskrevet iartiklen ”Fredensborg klager over brolukning i Kokkedal” i Lokalavisen den 5.april 2011?"Svar:
Det er min opfattelse, at såvel Banedanmark som togoperatørerne har megetfokus på at koordinere vedligeholdelsesarbejder med de berørte parter, så detgenerer mindst muligt i lokalsamfundene.Med hensyn til broprojekterne ved Kokkedal station har jeg forelagt spørgsmå-let for Banedanmark, som oplyser, at:”Banedanmark blev i 2010 kontaktet af Hørsholm Kommune, som ønskede atudskifte broen over Lågegyden i den sydlige ende af Kokkedal station med enny bro. Samtidigt blev der konstateret et behov for en hovedrenovering afgangbroen i den nordlige ende af Kokkedal station, hvortil der er elevatorer.Stationen har også en sydlig fodgængerbro, som ikke kræves renoveret, men tilgengæld ikke har elevatorer.Banedanmark har vurderet, hvordan disse projekter kunne gennemføres medfærrest mulige gener for ikke bare passagerer fra Kokkedal Station, men allepassagerer på Kystbanen. I fællesskab med DSB-First nåede Banedanmarkfrem til, at det var bedst, at de to broprojekter blev udført samtidigt for at und-gå at lukke banen to gange. Hørsholm Kommune blev informeret om dette pået møde med Banedanmark d. 11. november 2010.
Banedanmark har imidlertid i lyset af kritikken fra Hørsholm Kommune valgtat inddrage kommunen i valget af den endelige løsning.Det betyder, at der på nuværende tidspunkt er tre løsningsmodeller i spil:1) Den første mulighed er at følge den hidtidige plan, hvor begge bropro-jekter gennemføres i 2012, og hvor der i 1-2 måneder kun vil være pas-sage over den sydlige fodgængerbro, der ikke har elevator.2) Den anden mulighed er at nøjes med at udskifte broen over Lågegyden i2012 og udskyde renoveringen af den nordlige fodgængerbro til et sene-re tidspunkt, hvor det er muligt at opnå de nødvendige spærringer. Det-te bliver forventeligt i 2013. Det skal i den forbindelse bemærkes, at detkan blive nødvendigt at lukke den nordlige fodgængerbro inden 2013,da specielt trapperne er i meget dårlig stand, og sandsynligvis ikke kanklare to hårde vintre.3) Endeligt kan kommunen vælge, at den nordlige fodgængerbro udføres i2012, og at broen over Lågegyden udskydes til næste gang, der kan op-nås de nødvendige sporspærringer, forventeligt i 2013. Denne løsning,vurderer Banedanmark, er relativt uproblematisk, da de nuværendeLågegydebroer sagtens kan klare to vintre.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt