Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
986824_0001.png
986824_0002.png
986824_0003.png
986824_0004.png
986824_0005.png
986824_0006.png
986824_0007.png
Åbent samråd vedr. DSB’s dobbeltdækkere, 5.april 2011Spørgsmål Y:Ministeren bedes gøre rede for mulighederne for, at DSB kan forlængelejemålet af dobbeltdækkertogene efter 1.april 2011, og herunder hvilkebetingelser, der knytter sig til dette.Ministeren bedes gøre rede for, i hvilket omfang og hvornår IC3-togenekan indfases i den sjællandske regionaltogstrafik, i fald det ikke er muligtfor DSB at forlænge lejemålet af dobbeltdækkervognene.Ministeren bedes gøre rede for, hvordan der kan tilvejebringesøkonomiske buffere, således at DSB ikke fremover kommer til at stå i ensituation som den nuværende, hvor DSB reelt ikke aner, hvorvidt der erråd til at forlænge lejeaftalen for 67 dobbeltdækkervogne.
Spørgsmål Z:
Spørgsmål Æ:
Jeg vil gerne begynde med at slå fast, atjeg synes det er vigtigt, at vi sikrermoderne materiel til togpassagererne.Derfor var det også glædeligt, da DSBsidste år sagde farvel til de sidste af degamle blå vogne. Hvis vi skal skabevækst i den kollektive trafik skal vi havetog med god komfort og en goddriftsstabilitet.Men endnu mere vigtigt er det, at vi harnok siddepladser til de mangepassagerer, som hver dag benytter toget.
Side 2/2
Den kollektive trafik er ikke attraktiv,hvis passagererne oplever at skulle ståop i overfyldte tog.Jeg er klar over, at DSB i et stykke tidhar været meget presset hvad angårmateriel. Et stigende antal togpassagererog den forsinkede levering af IC4 harudfordret DSB i særlig høj grad. Hertilkommer, at der senest er brændt to IR4-togsæt. Hermed mangler der pludseligover 400 pladser.Efterspørgselspresset er der selvomDSB, på dage med stor efterspørgsel, harindsat alt disponibelt materiel.Jeg igangsatte derfor allerede i efteråretet arbejde, som skulle se på, hvilkemuligheder der er for at afhjælpe
Side 3/3
materielproblemerne. I den forbindelsehar jeg også over en længere periodeværet i dialog med DSB om mulighedenfor at forlænge lejeaftalerne på nogle afDSB’s dobbeltdækkervogne.I henhold til samrådsspørgsmål Y vil jegnu kort gennemgå de vilkår, som knyttersig til DSB’s lejede dobbeltdækkere.DSB har siden 2001, som erstatning forde forbedringer, som leveringen af IC4skulle have medført, lejet et antaldobbeltdækkervogne. På nuværendetidspunkt disponerer DSB over 112dobbeltdækkervogne.Lejen af de 112 dobbeltdækkervogneudløber gradvist i løbet af de kommendeår, hvilketi udgangspunktetbetyder, at
Side 4/4
DSB skal levere dobbeltdækkervognenetilbage til udlejer. Her vil jeg gerneunderstrege, at det er udgangspunktet –intet er sikkert endnu.De 112 dobbeltdækkervogne er lejet i toomgange (med hhv. 67 og 45 vogne) ogpå lidt forskellige vilkår.DSB har oplyst, at tilbageleveringen af67 af de første dobbeltdækkervogne skalpåbegyndes ultimo maj 2011 og strækkersig omkring et år frem.De 45 øvrige vogne skal påbegyndestilbageleveret ultimo 3. kvartal 2013.DSB har dog option på at lease vognene iyderligere 3 år.
Side 5/5
Hvad angår mulighederne for atforlænge lejemålet på DSB’sdobbeltdækkere, kan jeg oplyse, at detendnu ikke er afklaret, hvorvidt DSBskal levere vognene tilbage. DSB er iøjeblikket i dialog med udlejer ommuligheden for at forlænge et antal afvognene.En forlængelse af lejeaftalerne på DSB’sdobbeltdækkere er en god og ikkemindst solid løsning på DSB’smaterielproblemer, da der er tale ommateriel, som er velkørende ogvelafprøvet.Udtræk af DSB’skundetilfredshedsmålinger viserendvidere, at der i gennemsnit ikke
Side 6/6
synes at være forskel i passagerernesvurdering af dobbeltdækkervogneneskomfort sammenlignet med IC3-togenes.Til besvarelsen af samrådsspørgsmål Z,vil jeg gerne slå fast - ligesom jeg hargjort ved tidligere lejligheder - atyderligere 7 IC3-tog vil blive indsat påSydbanen fra april 2011, helt i tråd medhvad der tidligere er blevet lovet.Til besvarelsen af samrådsspørgsmål Æmå jeg sige, at EU’s statsstøtterettilsiger, at en jernbanevirksomhed der –uden ydelsen har væretkonkurrenceudsat – modtagerkompensation fra staten for offentligeserviceforpligtigelser, kun må modtage
Side 7/7
et beløb, der svarer til virksomhedensomkostninger ved at udføre denpågældende offentlige service tillagt enrimelig fortjeneste.Det er på den baggrund ikke tilladt atudstyre DSB med økonomiske reservereller buffere, som måtte kunne imødegåeventuelle fremtidige hændelser, og somvil kunne disponeres frit afvirksomheden.Derimod kan der godt indgås en konkretaftale om, at DSB f.eks. lejer et antalvogne, og at staten dækker denødvendige nettoomkostningerforbundet hermed.