Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
989701_0001.png
989701_0002.png
J.nr. 2011-238-0152Dato: 2. maj 2011
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.1021af5. april 2011(alm.del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Peter Christensen/ Hans Larsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes gøre rede for, i hvilket omfang regeringen vil imødekomme anbefalinger-ne i EU-Kommissionens hvidbog om at beskatte dieselbenzin højere end almindelig benzin.

Svar:

Kommissionens hvidbog om ”En køreplan for et fælles europæisk transportområde – modet konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt transportsystem”, som netop er offentliggjort afKommissionen, synes ikke at indeholde det omhandlede forslag.Derimod har Kommissionen den 13.april 2011 fremsat forslag om en revision af energibe-skatningsdirektivet. Dette forslag indeholder et forslag om, at der indtil 2018 vil ske engradvis tilpasning af dieselafgifterne til benzinafgifterne. Forslaget indeholder endvidere etforslag om, at afgifterne på energiprodukter skal opdeles i en energikomponent og en CO2komponent, hvorefter diesel og benzin beskattes med samme sats per GJ (gigajoule) ogsamme sats pr. ton CO2. Da diesel har et større energi- og CO2indhold pr. liter, vil det be-tyde en lidt højere afgift pr. liter diesel i forhold til en liter benzin.Kommissionen har tidligere fremsat et forslag om at ligestille diesel og benzin afgiftsmæs-sigt. Regeringen havde en positiv holdning til forslaget, som ville medføre en generel for-højelse af minimumsafgifterne, men det var under forudsætning af, at andre medlemsstaterville være underlagt den samme forpligtelse til at forhøje afgifterne. Dette forslag er nutrukket tilbage og erstattet af forslaget om en revision af energibeskatningsdirektivet, somer baseret på brændstoffernes energi- og CO2indhold i stedet for en literafgift.Forslaget er så nyt, at det endnu ikke har været gennem de normale procedurer i regeringen,men umiddelbart synes forslaget, som medfører en forhøjelse af minimumsafgifterne påmotorbrændstoffer at være i overensstemmelse med regeringens energipolitik med henblikpå at reducere energiforbruget og CO2udledningerne indenfor transportområdet. Forslagetvil medføre en gradvis forhøjelse af dieselafgifterne. Den samlede forhøjelse vil efter over-gangsperioden være betydelig. Dette vil imidlertid også være tilfældet i vore nabolande, så-ledes at godstransporterhvervene ikke vil blive dårligere stillet end i nabolandene. Det vilmåske kunne stille dem bedre. Hvis forslaget kan godkendes af de øvrige medlemsstatermener jeg derfor, at vi også fra dansk side kan støtte det.Den foreslåede ligestilling af afgifterne på benzin og diesel medfører, at der ikke længerevil være nogen begrundelse for den forhøjede vægtafgift (udligningsafgiften), som opkræ-ves på dieseldrevne person- og varebiler samt lastbiler indtil 12 tons og busser. En ophæ-velse af udligningsafgiften vil derfor kunne reducere virkningen af afgiftsforhøjelsen afdieselafgiften for de mindre køretøjer, herunder personbilerne.
Side 2