Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
995231_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. maj 20112011-1345
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1018(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 1018:

”Ministeren bedes tilsende udvalget et notat, der belyser, hvordan DeutscheBahn har konstrueret sine aktiviteter i andre EU lande. Herunder den organisa-toriske tilrettelæggelse, hvor det bedes forklaret, om de har etableret dattersel-skaber og hvem der i så fald udpeges til at sidde i bestyrelserne for disse datter-selskaber. Desuden bedes notatet forklare de økonomiske relationer mellemDB Bahn og de datterselskaber, der udfører trafik, de har vundet i andre EUlande. Vil et underskud i f.eks. Arriva i forbindelse med drift af de midt- ogvestjyske jernbaner f.eks. blive dækket ind af moderselskabet DB Bahn? ”

Svar:

Det ligger uden for min kompetence at redegøre for interne forhold i en selv-stændig udenlandsk virksomhed.Ud fra almen tilgængelig viden kan jeg dog bekræfte, at det tyske jernbanesel-skab DB har etableret en række datterselskaber i udlandet, og at man bl.a. haropkøbt Arriva, som driver dansk bustrafik samt togtrafik i Midt- og Vestjylland.Ansvaret for at Arriva lever op til de indgåede kontraktforpligtelser i tilfælde afet eventuelt underskud, er et internt anliggende mellem Arriva og Arrivas ejer,som jeg ikke har kendskab til.Når vi til forskel herfra interesserer os for en eventuel underskudsdækning påKystbanen, skyldes det alene, at den operatør som har vundet udbuddet -DSBFirst - er ejet af DSB, som ifølge reglerne ikke må konkurrere med andrejernbanevirksomheder for den statsstøtte, som DSB modtager til at udføre an-dre trafikopgaver.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt