Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
986583_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
20. april 20111295992011-1336
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1013(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 1013

Ministeren bedes gøre rede for, de samfundsøkonomiske besparelser ved athæve hastighedsgrænsen fra 80 til 90 km/t på en række udvalgte veje. Såvelden samlede samfundsøkonomiske besparelser som besparelsen for hver enkeltvejstrækning ønskes oplyst, jf. svar på § 20 spm. S 1334.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der i samråd med Vejdirekto-ratet oplyser følgende:”Beregning af de samfundsøkonomiske konsekvenser af forsøget med at hævehastighedsgrænsen på udvalgte ruter forudsætter, at man kan sammenligne degennemsnitlige hastigheder før forsøget med tilsvarende hastigheder underforsøget.Målinger af hastigheden som følge af forsøget foreligger af gode grunde ikke, dahastighedsgrænsen endnu ikke er hævet. Desuden skal hastigheden måles overen længere periode, før man kan konkludere på målingerne.Det er således ikke muligt på nuværende tidspunkt, og før der foreligger præci-se hastighedsdata for forsøget, at beregne de samfundsøkonomiske konsekven-ser.”Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt