Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
20. april 20111295992011-1336
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1011(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).
Spørgsmål 1011
Når ministeren nu vil forøge hastigheden fra 80 til 90 km/t på udvalgte veje,hvordan harmonerer dette da med bestræbelserne på at nedsætte farten forderved at reducere transportsektorens udslip af klimaskadelige stoffer, jf. EU'smiljøagenturs "Do lower speed limits on motorways reduce fuel consumptionand pollutant emissions?" af 29. marts 2011:http://www.eea.europa.eu/themes/transport/speed-limits?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:”Miljøagenturets notat med spørgsmålet til, hvorledes hastigheden påvirkerbrændstofforbrug og forurening, gælder motorveje. Bilers brændstofforbrug ogudledninger påvirkes mere ved motorvejshastigheder end ved landevejshastig-heder. Som Miljøagenturets notat også viser, påvirkes de miljøskadelige udled-ningerne i forskellig retning, når hastigheden ændres, således at bilerne pånogle punkter bliver bedre og på andre værre.Miljøagenturet påpeger, at man ikke opnår de teoretisk mulige effekter af f.eks.at sænke farten fra 120 km/t til 110 km/t. Således kan man i teorien opnå enbrændstofbesparelse på 12 – 18 pct., men i praksis regner Miljøagenturet kunmed at nå 2 – 3 pct. Dette skyldes, at den faktiske hastighed påvirkes af andrefaktorer end den gældende hastighedsbegrænsning, f.eks. trængsel og at bilisterer mindre tilbøjelige til at overholde en lav hastighedsbegrænsning end en høj.Det underbygges af Vejdirektoratets Hastighedsbarometer, som viser de fakti-ske hastigheder på 110 km/t og 130 km/t motorveje. Den faktiske hastigheds-forskel er kun omkring 5 km/t.På landevej er effekten som nævnt endnu mindre, da bilernes brændstofforbrugpåvirkes mindre af luftmodstanden ved landevejshastighed end ved motorvejs-hastighed.
Forøgelsen af hastighedsgrænsen fra 80 til 90 km/t vil derfor ikke i nævnevær-dig grad være i uoverensstemmelse med bestræbelserne for at reducere brænd-stofforbruget og forurenende stoffer.”Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt