Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
908903_0001.png
908903_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato1. november 2010J. nr. 2010-4144Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 101(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 101:

"Finder ministeren det acceptabelt, at det, der i DSB's afrapportering for 2.kvartal for fjern- og regionaltogstrafikken (TRU alm. del - bilag 479, s. 6) omta-les som "passagerudvikling" på strækningen København-Ringsted, af DSBmodsvares med, at tre morgenafgange er blevet reduceret til to afgange, og atder er indlagt en ekstra standsning i Hedehusene, hvilket bidrager til at forøgepresset på de resterende to tog?"

Svar:

Det er meget beklageligt, at stigningen i antallet af kunder på strækningen Kø-benhavn-Ringsted ikke kan modsvares af et tilstrækkeligt materiel på stræk-ningen.Jeg forventer, at DSB gør deres yderste for at tilpasse materielanvendelsen lø-bende ud fra en vurdering af togpassagerernes behov.DSB har følgende bemærkninger:”I køreplanen for 2010 er der foretaget ændringer i frekvens og standsnings-mønster på regionaltogene der betjener Borup og Viby Sj.DSB vurderer, at disse stationer er de eneste på strækningen spørgsmålet om-kring morgenafgang kan henvise til, da det er de eneste stationer hvor afgange-ne påvirkes som nævnt i spørgsmålet. Ændringen i frekvensen på regionaltoge-ne indebærer, at der i 2010 afgår tog med faste 30 minutters intervaller – altsåen jævn fordeling. I 2009 var fordelingen ikke jævn, det største hul mellem af-gange i køreplanen var på 44 min. og det mindste på 13 min, dette betød at deri 2009 til tider var 3 tog i timen og til tider 1 enkelt tog i timen på Borup og Vi-by Sj. Udjævningen af frekvensen i 2010 betyder at der altid afgår to tog i ti-men. Standsningsmønsteret i 2009 var forskelligt for de enkelte regionaltog.Der er i køreplanen for 2010 gennemført en harmonisering af standsningsmøn-steret for regionaltogene som indebærer stop på alle stationer.”
Jeg henholder mig til DSB’s bemærkninger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt