Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
987101_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. april 20112011-1334
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1007(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1007:

"Ministeren bedes be- eller afkræfte, at trafikprognoserne for Femern Bælt pro-jektet stammer fra sidst i 90'erne, og at de blot blev opdateret i 2003 og 2008."

Svar:

I 2003 blev resultaterne af de seneste dansk-tyske trafikprognoser offentlig-gjort, jf. ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Final Report’ fra april 2003 og ’Feh-marn Belt Forecast 2002 – Reference Cases, Supplement to Final Report ofApril 2003’ fra november 2003.Ovennævnte rapporter sammenfattede resultaterne af de trafikefterspørgsels-prognoser, der blev gennemført i 2002. Der er tale om en opdatering af ’Feh-marnbelt Traffic Demand Study – Final Report. January 1999’.Den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen ’Fast forbindelse over Fe-mern Bælt – Finansiel analyse’ fra september 2008 er baseret på Base Case B itrafikprognosen fra 2003 suppleret med en forudsætning om, at Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2018, at vejtrafikken efter Femern Bælt-forbindelsens åb-ning stiger med 1,7 pct. om året i de første 25 driftsår, at der er nulvækst i vej-trafikken efter 25 driftsår, og at vejtrafikken først 4 år efter åbning af FemernBælt-forbindelsen vil nå det prognosticerede niveau, inklusiv den forudsattevækst på 1,7 pct. om året.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt