Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
914673_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. november 20102010-4135
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål100 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 100:

"Ministeren bedes redegøre for, hvad den maksimale pris for Femernforbindel-sen vil være, hvis man forudsætter et prisniveau for at køre over Femernbroen,der svarer til den nuværende pris for en færgebillet, samt en tilbagebetalingstidpå 30 år."

Svar:

Femern A/S oplyser, at den maksimale anlægsomkostning for en fast forbin-delse over Femern Bælt, hvis tilbagebetalingstiden skal være 30 år, vil være43,2 mia. kr. for en skråstagsbro og 41,2 mia. kr. for en sænketunnel. Begge be-løb er i 2008-priser. Forskellen mellem de to beløb, skyldes den 6 månederlængere anlægsperiode samt de lidt højere drifts- og vedligeholdelsesomkost-ninger forbundet med en sænketunnelløsning.Femern A/S oplyser videre, at ovenstående beregninger er udført under desamme forudsætninger om realrente, trafikudvikling, EU-støtteniveau, takster,byggetider, drift- og vedligeholdelsesudgifter mv., som lå til grund i de rentabi-litetsberegninger, der indgår i det konsoliderede anlægsoverslag for en fast for-bindelse over Femern Bælt, som blev offentliggjort den 2. november 2010.Femern A/S gør opmærksom på, at det forudsatte takstniveau i beregningerneer baseret på priserne på Rødby–Puttgarden overfarten i 2002, som er frem-skrevet til 2008-priser.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt