Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 4. august 2011Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMCSHSags nr.: 1107914Dok nr.: 593673
Folketingets Sundhedsudvalg har den 11. juli 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 923 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 923:’’Hvordan vil ministeren sikre, at regionerne lever op til, at man som borger ik-ke skal vente op til 12 timer på en skadestue?”Svar:Det er regionerne, der som sygehusejere har ansvaret for driften af skadestu-erne, og det er derfor deres ansvar at sikre, at borgerne ikke skal vente urime-ligt lang tid i forbindelse med skadestuebesøg.I den forbindelse vil jeg gerne gøre opmærksom på, at den nuværende rege-ring siden sin tiltræden i 2001 kontinuerligt har tilført sundhedsvæsenet flereog flere midler. I 2011 har det regionale sundhedsvæsen således ca. 23 mia.kr. i faste priser mere til rådighed end i 2001. Regeringen har altså skabt noglegode rammer for regionerne til at drive sygehusene og skadestuerne.Derfor er jeg også tilfreds med, at en række politikere fra Region Hovedstaden– bl.a. regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen – samt ledelsen på Her-lev Hospital, som ifølge flere artikler i Berlinske Tidende har særligt store pro-blemer med lange ventetider, har meldt ud, at ventetider på 10-12 timer ikke ertilfredsstillende, og at man vil se på, hvordan man kan reducere ventetiderne –herunder om der skal afsættes flere midler til området. På samme måde er jegtilfreds med, at næstformanden i Danske Regioner Carl Holst har meldt ud, atman i hele landet vil se på, hvordan evt. problemer med lange ventetider kanløses.Endvidere har Sundhedsstyrelsen i 2007 i rapporten ”Styrket akutberedskab”anbefalet, at adgangen til regionernes skadestuer gøres visiteret, således atkun de borgere, som reelt har behov for skadestuebehandling møder op påskadestuen, mens borgere, som sagtens kan behandles af deres praktiseren-de læge henvises hertil. Formålet hermed er at medvirke til at mindske pressetpå skadestuerne bl.a. med henblik på kortere ventetider.Jeg ved, at man i Region Midtjylland, Region Nordjylland og Region Sjællandallerede har indført – eller snart vil indføre – visiterede skadestuer, og jeg kanforstå på Danske Regioner, at man i Region Hovedstaden og Region Syd-danmark har besluttet at indføre en telefonservice, hvor sundhedsfagligt per-sonale kan vejlede borgerne i forbindelse med valg mellem eksempelvis prak-tiserende læge eller skadestue.
Side 2
Jeg kan således konstatere, at regionerne er i fuld gang med at tage hånd omproblemerne med lange ventetider på skadestuerne, og at et væsentligt ele-ment i disse bestræbelser er visiteret adgang som anbefalet i den nævnte rap-port fra Sundhedsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Christian Skov Hansen