Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1024547_0001.png
1024547_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 17. august 2011Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMLABSags nr.: 1107959Dok nr.: 611035
Folketingets Sundhedsudvalg har den 8. juni 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 918 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Hæstorp Andersen (S).Spørgsmål nr. 918:’’I svar på spørgsmål 3 til L 190 skriver ministeren, at "Sundhedsstyrelsens vej-ledninger, som beskriver den omhu og samvittighedsfuldhed en autoriseretsundhedsperson skal udvise, jf. autorisationsloven § 17, de facto binder de au-toriserede sundhedspersoner." Ministeren bedes oplyse, om svar på SUU alm.del-spørgsmål 805 skal forstås således, at Sundhedsstyrelsen ikke har udar-bejdet konkrete vejledninger for svangreomsorgen, hvormed der ikke er enbindende minimumsstandard for fødselsforløb, udskrivning og opfølgning ikommuner og regioner.”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sund-hedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholdemig til:”Sundhedsstyrelsen har i 2009 udgivet ”Anbefalinger for svangreomsorgen”,som henvender sig til beslutningstagere, administratorer, sundhedsfaglige le-dere og sundhedspersonale i regioner og kommuner, herunder jordemødre,praktiserende læger, fødselslæger og sundhedsplejersker. Anbefalingerne harhjemmel i Sundhedsloven (§ 7, § 61, stk. 1, § 83, § 86, §§ 203 – 206 samt §§234 og 235), der giver borgerne rettigheder, og som forpligter kommuner ogregioner i deres planlægning af fødselsforløb mv. Planlægning af fødselsfor-løb, udskrivning og opfølgning henhører under regionerne og kommunerne,som er driftsherrer for henholdsvis sygehusene og den kommunale sundheds-tjeneste. Sundhedsstyrelsen har alene kompetence til at rådgive regioner ogkommuner i deres planlægning heraf. I anbefalingerne gøres opmærksom påSundhedslovens bestemmelser om patienters ret til information, tavshedsplig-ter mv. men i tilfælde af at en autoriseret sundhedsperson, herunder jorde-mødre og sundhedsplejersker, f.eks. ikke overholder deres informationspligt,vil dette blive bedømt efter Sundhedslovens bestemmelser og ikke anbefalin-gerne for svangreomsorgen.Sundhedsstyrelsens vejledninger, som nævnt i svaret på spørgsmål 3 til L190, er rettet mod de autoriserede sundhedspersoner, og deres defacto bin-dende effekt skyldes, at de er hjemlet i autorisationslovens § 17, hvoraf frem-går at den enkelte sundhedsperson skal udvise omhu og samvittighedsfuldhedi sit virke. Deres defacto bindende effekt kommer til udtryk ved, at Sundheds-væsenets Disciplinærnævn lægger disse vejledninger, som også er kendt som
Side 2
faglige vejledninger, til grund for deres vurderinger af, om en autoriseret sund-hedsperson har udvist omhu og samvittighedsfuldhed, og konsekvensen af ik-ke at overholde Sundhedsstyrelsens faglige vejledning kan blive, at Discipli-nærnævnet udtaler kritik af sundhedspersonen i henhold til autorisationslovens§ 17. Et eksempel på en sådan faglig vejledning, kunne være den sidst nye,Sundhedsstyrelsen har udarbejdet: Vejledning nr. 9207 af 31. maj 2011 omhåndtering af parakliniske undersøgelser.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Louise Borgstrøm