Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1016653_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
30. juni 2011

Besvarelse af spørgsmål 836 alm. del stillet af Sundhedsudvalget den

20. juni efter ønske fra Jonas Dahl (SF).

Spørgsmål:

”Er ministeren enig i, at Cults nye markedsføringstricks med ”Boobs forshaker”, hvor præmien er et par silikonebryster, er på kant med markeds-føringsloven og hvad agter ministeren at gøre for at undgå den salgs re-klamer i fremtiden?”

Svar:

Cults markedsføring ”Boobs for shaker” skal vurderes efter markedsfø-ringslovens regler, hvoraf det følger, at markedsføringen skal være ioverensstemmelse med god markedsføringsskik.Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, om markedsfø-ringslovens regler bliver overholdt, og det er derfor Forbrugerombuds-manden, som i givet fald skal tage stilling til den konkrete sag. Forbru-gerombudsmanden har oplyst, at han har modtaget en klage over Cultsmarkedsføring, og at han endnu ikke har taget stilling til klagen.Udover Forbrugerombudsmanden har Alkoholreklamenævnet mulighedfor at tage sager op enten af egen drift eller på baggrund af en konkretklage, hvis nævnet mener, at markedsføringen af alkohol er i strid medretningslinjerne for markedsføring af alkohol i Danmark.Alkoholreklamenævnet har oplyst, at nævnet tager sagen op til behand-ling.Jeg har fuld tillid til, at både Forbrugerombudsmanden og Alkoholrekla-menævnet sikrer, at reklamer for alkohol holder sig inden for rammerneaf markedsføringsloven og retningslinjerne for markedsføring af alkohol iDanmark.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk