Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1017421_0001.png
1017421_0002.png
1017421_0003.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Tilhørerkreds:

Anledning:

Taletid:

Tid og sted:

Dok nr.:

Folketingets Sundhedudvalg

Besvarelse af samrådsspørgsmål AÅ, BA og BE

Ca. 10 min.

11. maj 2011

554883

Samrådsspørgsmål AÅ:

Hvorledes vil regeringen sikre at Sundhedsstyrelsens anbe-falinger for sammenhængende svangreomsorg og barsel overholdes, således at nyfød-te og deres forældre ikke bliver tabt mellem to stole, når både regioner og kommunerskal spare.

Samrådsspørgsmål BA:

Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at regionernegrundet en stram økonomi sparer på forebyggelsen i svangreomsorgen (jf. P4 Østjyl-land, 28.marts 2011, "Skejby Sygehus slækker på svangreomsorgen"), når vi alleredekan se en markant stigning fra 2005-2009 i indlæggelser af spædbørn, der indlæggesmed ernæringsproblemer og gulsot inden for 28 dage?

Samrådsspørgsmål BE:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan han vil sikre atSundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorg bliver opfyldt, jf. vedtagelsen fraF3, som alle partier stod bag.

Svar:

Jeg vil gerne besvare de tre spørgsmål under ét.[De generelle rammer – regionernes og kommunernes ansvar]Jeg vil indledningsvis gerne understrege, at det – inden for sundhedslovens rammer –er regionernes ansvar at tilrettelægge de konkrete tilbud vedrørende svangreomsor-gen. Samtidig har kommunerne ansvaret for sundhedsplejerskeordningen. Det er så-ledes regionernes og kommunernes ansvar at tilrettelægge og koordinere svangreom-sorgstilbuddene til de nybagte forældre og deres nyfødte børn.
2
[Sundhedsstyrelsens anbefalinger er udtryk for et fagligt kvalitets- og serviceniveau,som skal tilstræbes. De er ikke bindende]Regionernes behandling af og tilbud til gravide kvinder bør tage udgangspunkt i ogvære i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorgen.Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorgen er udtryk for et fagligt kvali-tets- og serviceniveau, som regionerne bør tilstræbe i forbindelse med den konkretetilrettelæggelse af svangreomsorgen. Anbefalingerne tager bl.a. udgangspunkt i lov-fæstede krav, der følger af, at behandling efter sundhedslovens § 5 bl.a. omfatter fød-selshjælp, og at regionsrådet i medfør af sundhedslovens § 83 skal yde forebyggendehelbredsundersøgelser hos en jordemoder og jordemoderhjælp ved fødsel i hjemmet.Inden for de nævnte rammer er det regionerne, som fastlægger serviceniveauet. Ogdet er således regionernes ansvar løbende at planlægge svangreomsorgen hensigts-mæssigt for såvel vordende forældre som personalet, bl.a. ved hjælp af fødeplanereller hospitalsplaner. Sundhedsaftalerne kan naturligvis også anvendes i den forbin-delse.Hensigten med at udarbejde anbefalinger er bl.a. at sikre, at det kontinuerligt tilstræ-bes at højne niveauet. Regionernes tilbud bør være i overensstemmelse med anbefa-lingerne, forstået således at de overordnede rammer, som anbefalingerne fastlægger,respekteres. Men Sundhedsstyrelsens anbefalinger er ikke bindende, og det kan der-for ikke forventes, at regionerne følger alle anbefalinger i detaljer.[Sundhedsstyrelsens redegørelse]Sundhedsstyrelsens status af 31. marts 2011 for svangreomsorgen viser, at regionerneikke rutinemæssigt tilbyder hjemmebesøg efter ambulant fødsel, samtidig med at ikkealle kommuner tilbyder tidligt besøg af sundhedsplejersken efter ambulant fødsel.Jeg ser med stor alvor på de oplysninger.Samtidig kan jeg dog konstatere, at formanden for Danske Regioners Sundhedsud-valg, socialdemokraten Ulla Astman, mener, at der er sket et kvalitetsløft isvangreomsorgen, bl.a. ved differentieret svangreomsorg.Hvorvidt der ligefrem er tale om et kvalitetsløft i forhold til barselsperioden umiddel-bart efter udskrivningen, kan man altid diskutere.Men jeg mener, at det generelt er rigtigt, at regionerne, hvor det er fagligt forsvarligtog velbegrundet, arbejder for at nedbringe indlæggelsestiderne på sygehusene, også iforbindelse med fødsler. Og det vil altid bero på en konkret sundhedsfaglig vurde-
3
ring, hvorvidt en gravid kvinde kan føde ambulant, og hvornår en nybagt mor og etnyfødt barn kan udskrives.I forbindelse med redegørelsen for svangreomsorgen har Sundhedsstyrelsen justeretde måder, hvorpå nybagte forældre kan få vejledning og hjælp. Bl.a. er antallet afhjemmebesøg justeret.Det afgørende er efter min opfattelse ikke, hvor mange hjemmebesøg der tilbydes tilhver enkelt nybagt familie, men at de nybagte familier, der har behov for ekstra om-sorg og vejledning, får det. Det må bero på en individuel sundhedsfaglig vurdering,hvor Sundhedsstyrelsens anbefalinger og den før omtalte justering udgør et solidt ud-gangspunkt for vurderingen.[Fremadrettet – bedre samarbejde mellem kommuner og regioner]Sundhedsstyrelsens redegørelse viser, at der er et godt potentiale for med enkle mid-ler at skabe et bedre samarbejde mellem kommunerne og regioner. Eksempelvis bur-de det være naturligt at sikre, at kommunen får kendskab til, at den nybagte familie erkommet hjem så hurtigst som muligt. Det kan jo let gøres telefonisk – i stedet forlangsommelig post!Sundhedsstyrelsen påpeger også, at ikke alle regioner har udarbejdet fødeplaner, somkan medvirke til at sikre en øget efterlevelse af anbefalingerne. Så også der kan derpå en meget tilgængelig måde gøres mere fra regionernes side.For at sikre et forbedret samarbejde mellem regioner og kommuner har jeg desudenbedt Sundhedsstyrelsen om at indkalde repræsentanter for regioner og kommuner tilet møde, hvor såvel kommuner og regioner konkret kan redegøre for, hvorledes manfremadrettet i højere grad vil samarbejde om at styrke svangreomsorgsområdet.Som nævnt er det min opfattelse, at regionernes og kommunernes samarbejde børtage udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger og vejledning, og det vil fortsatvære et regionalt og kommunalt ansvar at sikre at en faglig forsvarlig og vellykketsvangreomsorg.Men det er jo afgørende, at regioner og kommuner tager ansvaret på sig, og der ertydeligvis grundlag for forbedringer. Det er det, jeg som nævnt nu vil bede Sundheds-styrelsen tage op over for parterne.