Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 6. april 2011Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMNMOSags nr.: 1103744Dok nr.: 492190
Folketingets Sundhedsudvalg har den 16. marts 2011 stillet følgende spørgs-mål nr. 548 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed be-svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselotte Blixt (DF).Spørgsmål nr. 548:’’Vil ministeren undersøge om det er muligt at koble RADS på et projekt a laNICE, hvor man kunne forhandle med medicinalfirmaerne på samme mådesom NICE, således, at firmaerne betaler behandling, hvis den ikke virker, ellerat man sætter en fast pris til firmaerne som man vil betale for at bruge deresprodukt? ”Svar:England har - i modsætning til Danmark - et prisreguleringssystem, hvor myn-digheder og medicinalindustri forhandler priserne. Ministeriet er bekendt med,at England har afprøvet forskellige former for ”no cure no pay modeller” i for-bindelse med disse prisforhandlinger.Herudover har England et institut, ”National Institute for Health and ClinicalExcellence” (NICE), som tager stilling til, hvilke behandlinger der skal indføresi det britiske sundhedsvæsen. NICEs beslutninger træffes med afsæt i analy-ser af lægemidlers omkostningseffektivitet.I Danmark er prisfastsættelsen på lægemidler som udgangspunkt fri, men mi-nisteriet og Lægemiddelindustriforeningen (Lif) har indgået aftaler, som læggeret loft over lægemiddelpriserne på originalmedicin.Herudover afholder regionernes indkøbsorganisation, Amgros, udbudsrunderog opnår rabatter på en væsentlig del af lægemidlerne i sygehussektoren. Ud-buddene foregår med afsæt i anbefalingerne fra Rådet for Anvendelse af DyrSygehusmedicin (RADS). RADS har til opgave at udarbejde fælles nationalebehandlingsvejledninger.Umiddelbart er der ikke noget til hinder for at indføre ”no cure no pay” model-ler, hvor en virksomhed frivilligt indgår aftale med regionerne om, at virksom-heden fx skal tilbagebetale medicinens pris for de patienter, hvor medicinenviser sig ikke at have effekt. Der vil dog være behov for at afdække en rækkeforhold – herunder samspillet mellem sådanne modeller og Amgros’ nuværen-de udbudsplanlægning samt mulighederne for at indgå kontrakter, som ikke ef-terfølgende giver anledning til fortolkningsstrid. Erfaringer fra andre lande tyderpå, at sidstnævnte kan være en udfordring.
Side 2
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i øjeblikketovervejer den fremtidige struktur for prisfastsættelsen på lægemidler medhenblik på at opnå lavest mulige priser og dermed skabe økonomisk råderumfor de nye behandlinger, som løbende indføres i det danske sundhedsvæsen.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Nina Moss