Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
984049_0001.png
984049_0002.png
984049_0003.png
984049_0004.png
Sundheds- og RehabiliteringsafdelingenGladsaxe KommuneRådhus Allé, 2860 SøborgTelefon: 39 57 52 70E-mail: [email protected]
SocialministerietKontoret for Socialt UdsatteCivilsamfund og FamilieHolmens Kanal 221060 København K
30. marts 2011
Svar vedrørende Gladsaxe Kommunes erfaringer med stofmisbrugsbehandlingFolketingets Sundhedsudvalg har med brev af 10. marts 2011 anmodet Socialministeren om at op-lyse, hvilke erfaringer Gladsaxe Kommune har med stofmisbrugsbehandlingen, efter Kommunenhjemtog misbrugsbehandlingen. Jf. SUU alm. del spørgsmål 529.I den forbindelse har Socialministeriet rettet henvendelse til Gladsaxe Kommune, der kan oplysefølgende.I forbindelse med, at Gladsaxe Kommune med kommunalreformen i 2007 overtog misbrugsområ-det, besluttede kommunen at etablere et kommunalt Rusmiddelcenter. Baggrunden for beslutnin-gen var at give stof- og alkoholafhængige et behandlingstilbud, der kommer rundt om hele daglig-dagen og ikke kun en behandling af selve misbruget. Gladsaxe Kommunes Rusmiddelcenteret åb-nede 12. januar 2010.Da Gladsaxe Kommunes Rusmiddelcenteret kun har været i drift i godt et år, er det stadig for tidligtat måle virkningen af hjemtagelsen af stofmisbrugsbehandlingen og de forskellige igangsatte initia-tiver. I takt med, at der er igangsat og afsluttet flere behandlingsforløb bliver det muligt at opnå etstørre erfaringsgrundlag, lige som det bliver muligt at måle på en bredere vifte af parametre tilbrug for den løbende evaluering og monitorering. Det kan i denne forbindelse oplyses, at GladsaxeKommune arbejder med systematiske evalueringsprogrammer, der skal medvirke til at måle virk-ningen af igangsatte initiativer.Målet med at hjemtage stofmisbrugsbehandlingen er at tilbyde en hurtig, sammenhængende oghelhedsorienteret indsats overfor misbrugere i kommunen med fokus på det rehabiliterende per-spektiv.Særligt rehabiliteringsperspektivet er et vigtigt omdrejningspunkt i behandlingen af den enkelteborgers misbrug med henblik på at sikre, at alle de tværgående kommunale indsatser sker på etkoordineret grundlag og med rettidige og sammenhængende indsatser, med udgangspunkt i denenkelte borgers egne løsningsforslag.Målsætningen for arbejdet med forebyggelse og behandling af misbrug i Gladsaxe Kommune er at:Begrænse antallet af misbrugere i kommunenSkabe gode rammer for en sund alkoholkultur i kommunenHæve unges debutalder i forhold til alkohol og euforiserende stofferForebygge fysisk, psykisk, social og økonomisk udstødelse som følge af misbrug
J. nr. 00.01.00G00Sag: 2011/02817 003
Det er Kommunens erfaring, at et kommunalt tilbud med fokus på en hurtig, sammenhængende oghelhedsorienterede indsats i større udstrækning kan imødekomme og afhjælpe de særlige pro-blemstillinger, som den enkelte misbruger står overfor, end med den eksterne stofmisbrugsbe-handling.Med hjemtagelsen og den valgte organisering er det således også blevet lettere for Kommunen at ydeen koordineret multifaglig indsats, der går på tværs af afdelinger i forvaltningen, mellem forvaltningerog sektorer.Derudover arbejder Kommunen udfra den tilgang, at målet er stoffrihed i stedet for en tilgang, derfokuserer på skadereducerende behandling som mål. Alle borgere, som har henvendt sig sidenRusmiddelcenterets start, har imødekommet kravet om at indgå i behandling med henblik på stof-frihed. Skadesreducerende behandling, herunder medicinsk behandling med substitutionsmedicin,har derfor alene i den første fase af behandlingen været et middel til at nå det fastsatte mål omstoffrihed.I 2010 har i alt 268 borgere været indskrevet i Rusmiddelcenteret. Med hjemtagelsen af stofmisbrugs-behandlingen har langt flere og især yngre stofmisbrugere end forventet henvendt sig i Rusmiddelcente-ret med henblik på behandling. Således var 197 borgere med stofmisbrug indskrevet i 2010 imod for-ventede 140. Før etableringen af det kommunale Rusmiddelcenter lå antallet af nyhenvendelser på 1-2om ugen. Med etableringen af Rusmiddelcenteret ligger antallet af nyhenvendelser på 5-8 pr. uge.129 borgere, der tidligere har været i ekstern behandling for stofmisbrug, er i 2010 overgået tilbehandling i Gladsaxe Kommune. Ved årets udgang er tre borgere fortsat visiteret til ekstern be-handling. Disse borgere har særlig komplekse og behandlingskrævende problemer, som omhandlerbåde misbrug og psykiatri.Det er Gladsaxe Kommunes erfaring, at der for en del af de borgere, som Kommunen har hjemta-get fra ekstern stofmisbrugsbehandling, har været arbejdet ud fra en tilgang om skadereducerendebehandling som mål. Rusmiddelcenteret tager i forbindelse med hjemtagelsen udgangspunkt i denigangsatte behandling, men arbejder samtidig på at motivere den enkelte borger til at indgå i stoffribehandling.Det er Kommunens erfaring, at stigningen i antallet af nyhenvendelser særligt skyldes Rusmiddelcente-rets synlighed i Kommunen herunder, at behandlingen foregår i nærmiljøet. Herved er det blevet muligtat få kontakt til flere borgere med misbrug og borgere med andre typer misbrug.Samtidig arbejder Rusmiddelcenteret aktivt på at formidle deres tilbud. Således var der mærkbarstigning i antallet af henvendelser fra borgere visiteret gennem privatpraktiserende læge efter mø-de med Lægelauget i Kommunen.Med hjemtagelsen af stofmisbrugsbehandlingen er det også erfaringen, at det i større udstrækningend tidligere er blevet muligt at understøtte borgerens reintegration i sociale, familie- og sam-fundsmæssige tilhørsforhold.Alle borgere, som henvender sig for at søge behandling bliver inden for 14 dage fra henvendelsestids-punktet visiteret til behandling. I visitationsfasen foregår en udredning af misbrugets omfang og karak-ter, og der udarbejdes én behandlingsplan.I første fase af behandlingen får borgere foretaget en udredning af den samlede belastningsgrad herun-der hvilke indsatser, som kan reducere borgerens belastning. Der afholdes koordinerende møde medalle relevante aktører fx jobcenter, familieafdelingen, socialpsykiatrien samt Kriminalforsorgen mv. IJ. nr. 00.01.00G00Sag: 2011/02817 0032
slutningen af denne fase udarbejdes der en rehabiliteringsplan, hvor alle indsatser på tværs i kommunenog ude for kommunen beskrives. Udredningsfasen indeholder:Rådgivning og vejledningUdredning af belastningsgrad (ASI)Forhåndsscreening af sundhedstilstandForhåndsscreening for dobbeltbelastninger/-diagnoserUdredning af funktionsevne i relation til en aktiv beskæftigelsesindsatsUdredning af funktionsevne i relation til støttebehov i henhold til lov om Social service § 85Den videre behandlingsindsats er organiseret i forskellige faser startende med forbehandling efter-fulgt af en fase med afrusning, derefter en fase med stoffri dagbehandling for til sidst at afsluttemed en efterbehandlingsfase.Som en del af Gladsaxe Kommunes tilbud til borgere med et rusmiddelmisbrug, tilbyder Kommuneogså åben anonym rusmiddelrådgivning. Rådgivningen foregår i Kommunens Forebyggelsescentermed mulighed for diskretion og anonymitet og er et tilbud til såvel misbrugere som pårørende.Tilbuddet omfatter motiverende samtaler, rådgivning om behandlingsmuligheder, rådgivning ogvejledning om selvhjælpsgrupper samt rådgivning til pårørendeMed etableringen af Rusmiddelcenteret blev det politisk besluttet at tilbyde alle borgere, der hen-vender sig i Rusmiddelcenteret en screening med henblik på at identificere dobbeltbelastede bor-gere, som både har misbrug og psykiatri som problem og, hvis indikeret, iværksætte en psykiatriskudredning og eventuel behandling. Screeningen foretages på baggrund af Fredericiamodellen, somkræver certificeret udfører. Beslutningen understøtter målet om at komme hele vejen rundt omden enkelte borger i behandling og er baseret på viden om, at misbrugsbehandlingseffekten øgesvæsentligt ved at arbejde samtidigt med borgerens samlede belastninger og behov.Efter hjemtagelsen er Gladsaxe Kommune blevet særlig opmærksom på de udfordringer, der er forbun-det med behandlingen af misbrugere med dobbeltbelastninger, dvs. psykiske lidelser og skadeligt brugaf alkohol eller stoffer. Det kan oplyses, at det er Kommunens erfaring, at op til halvdelen de 268 borge-re både har et skadeligt forbrug af rusmidler og psykiske lidelser.En del af disse borgere kan rummes i det kommunale tilbud og behandles i samspil mellem KommunensRusmiddelcenter og praktiserende læger samt privatpraktiserende psykiatere og psykologer. Det erfortrinsvist borgere med angstsymptomer, depressioner, bipolare lidelser samt opmærksomhedsforstyr-relser som ADHD mv.Der er imidlertid også en gruppe borgere, hvor de psykiske lidelser har en så kompleks karakter, at deumiddelbart ikke kan rummes i det kommunale tilbud. Det er Gladsaxe Kommunes erfaring, at nogle afdisse borgere står uden reelle behandlingstilbud. Således har Gladsaxe Kommune kendskab til flere til-fælde, hvor borgere er blevet afvist af distriktspsykiatrien bl.a. som følge af, at borgeren har et aktivtmisbrug, hvor det er vurderet, at misbruget skal udfases først eller, at borgeren allerede har en diagno-se, hvor psykiatrien vurderer, at behandlingsmulighederne er udtømte.Det er i denne forbindelse Gladsaxe Kommunes vurdering, at hjemtagelsen af stofmisbrugsbehand-lingen kan medvirke til få etableret den nødvendige dialog med Regionen om effektive forløb forborgere med komplekse dobbeltbelastninger.Gladsaxe Kommune er bekendt med, at der pågår overvejelser om at åbne op for anonym stofmisbrugs-behandling. Det er vigtig at være opmærksom på, at en anonym stofmisbrugsbehandling vil give denenkelte borger adgang til frit valg af behandlingsinstitution. På baggrund af erfaringer med handel med
J. nr. 00.01.00G00Sag: 2011/02817 003
3
substitutionsmedicin, er det Kommunens vurdering, at adgangen til anonym behandling kan betyde, atder er borgere, som vil søge behandling der, hvor lægerne er mest ”rundhåndede” med medicinen.Adgangen til anonym behandling kan således betyde, at en del af fundamentet for Gladsaxe KommunesRusmiddelcenter bortfalder. Der tænkes her særligt på den del, der vedrører den koordinerende indsatsog den rehabiliterende tilgang. Gladsaxe Kommunes frygter, at der ved anonym behandling alene foku-seres på afrusning og behandling i traditionel forstand, og dermed isoleret på misbruget i stedet for dethele menneske.Det er på denne baggrund Gladsaxe Kommunes opfattelse, at der er grundlag for at overveje om evt.ændringer i lovgivning og praksis kan medvirke til at forhindre eller mindske handelen med substituti-onsmedicin.Afslutningsvist skal det nævnes, at Gladsaxe Kommune gerne stiller sig til rådighed med henblik påat videregive erfaringer fra Kommunens rusmiddelbehandling efterhånden, som det bliver muligtat dokumentere og evaluere de forskellige indsatser.Med venlig hilsen
Marit Karina BuccarellaAdministrations- og sekretariatschef
J. nr. 00.01.00G00Sag: 2011/02817 003
4