Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
980013_0001.png
980013_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 6. april 2011Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLFISags nr.: 1103585Dok nr.: 492277
Folketingets Sundhedsudvalg har den 4. marts 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 521 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).Spørgsmål nr. 521:’’Vil ministeren i forbindelse med den aktuelle revision af bekendtgørelse omLægemiddelstyrelsens elektroniske registrering af de enkelte borgeres medi-cinoplysninger tage initiativ til, at ansatte der håndterer medicinoplysnin-ger/udleverer medicin på botilbud for borgere med handicap også kan få ad-gang til de relevante elektronisk registrerede medicinoplysninger?”Svar:Udvikling og udbredelse af Lægemiddelstyrelsens elektroniske registrering afborgernes medicinoplysninger indebærer, at sundhedsfagligt personale gen-nem egne elektroniske journalsystemer kan få direkte adgang til et opdateretmedicinskema eller en opdateret medicinoversigt med oplysning om patien-tens aktuelle lægemiddelbehandling, når en sådan viden er relevant i forhold tilden aktuelle behandling.Med den seneste lovændring i maj 2010 er der dannet grundlag for at en ræk-ke yderligere sundhedspersoner, sygehusansatte farmaceuter og farmakolo-ger, der laver medicingennemgang og andre personer, der som led i vareta-gelsen af deres erhverv håndterer medicinoplysninger eller udleverer medicintil borgere, kan få adgang til de elektronisk registrerede medicinoplysninger idet omfang oplysningerne er nødvendige for den pågældendes aktuelle be-handling af patienten eller borgeren.En ny bekendtgørelse om Lægemiddelstyrelsens elektroniske registrering afde enkelte borgeres medicinoplysninger, der skal udmønte lovændringen, harværet udsendt i høring i januar 2011.I bekendtgørelsen vil der bl.a. skulle fastsættes nærmere regler for adgang tilde registrerede oplysninger, herunder hvilke personalegrupper der vil kunne fåadgang til de registrerede medicinoplysninger, forudsat en sådan adgang ernødvendig for den aktuelle behandling af patienten.Til brug for besvarelsen har jeg bedt Socialministeriet om en tilkendegivelse af,hvorvidt ansatte på botilbud til borgere med handicap bør have adgang til deelektroniske medicinoplysninger. Socialministeriet har i den forbindelse oplystfølgende:
Side 2
”Socialministeriet finder det relevant, at personale på botilbud, som efter dele-gation fra borgerens læge giver medicin til borgere med handicap eller sindsli-delse, kan få adgang til elektronisk registrerede medicinoplysninger. I forholdtil en afgrænsning af, hvilke boformer og personalegrupper der kan få adgangtil de elektronisk registrerede medicinoplysninger, finder Socialministeriet,at afgrænsningen bør være den samme, som gælder for delegation fra borge-rens læge til personale i boformer til at give medicin. Socialministeriet læggertil grund, at personalet kun kan modtage delegation til medicinhåndtering, hvisder i forvejen for botilbuddet er fastsat retningslinjer for personalets deltagelsei medicinhåndtering.”Det er ikke en ny erkendelse, at bedre og mere hensigtsmæssig deling af me-dicinoplysninger er til gavn for patientsikkerheden, herunder især ved over-gange mellem de forskellige sektorer.På denne baggrund vil der i den kommende bekendtgørelse om Lægemiddel-styrelsens elektroniske registrering af de enkelte borgeres medicinoplysningerblive givet mulighed for, at relevant personale på botilbud, der efter delegationfra borgerens læge, udleverer medicin til borgere med handicap eller sindsli-delse, kan få adgang til de registrerede oplysninger, når det er nødvendigt forden pågældendes behandling eller pleje af patienten. Oplysningerne må aleneanvendes med henblik på at sikre kvaliteten, sikkerheden og effekten af medi-cinbrugerens lægemiddelanvendelse.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Louise Filt