Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1007238_0001.png
1007238_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 24. maj 2011Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: DEPMHESags nr.: 1102879Dok nr.: 480591
Folketingets Sundhedsudvalg har den 1. marts 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 484 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvaresendeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Hæstorp Andersen (S).Spørgsmål nr. 484:’’Ministerens kommentarer ønskes til de problemstillinger som er rejst i notatetfra Region Syddanmark om ”Tryghedskassen”. Ministeren bedes herunder op-lyse, om han er indstillet på at etablere en ubureaukratisk ordning, hvor denenkelte patient, der har fået terminalbevilling til medicinen ikke skal betalesærskilt for de sprøjter, kanyler og drop, der indgår i tryghedspakken.”Svar:Det fremgår af notatet fra Region Syddanmark, at afregningen for de utensilier(sprøjter, kanyler og drop), der indgår i ”Tryghedskassen” kan give anledningtil praktiske problemer i forbindelse med udleveringen fra apotek, fordi udgif-terne hertil ikke er dækket af patientens terminalbevilling til medicin.Jeg kan bekræfte, at der ikke er hjemmel til at yde tilskud til de utensilier, derer i ”Tryghedskassen” efter reglen i sundhedslovens § 148 om terminaltilskud.Hvis der skal ydes tilskud til utensilierne efter medicintilskudsreglerne, herun-der fx reglen om terminaltilskud, skal sundhedsloven ændres.Region Syddanmark er i sit notat inde på, at udgifterne til utensilier eventueltkan dækkes efter servicelovens bestemmelser.Da serviceloven henhører under Socialministeriet, har jeg forelagt spørgsmålether og kan på den baggrund oplyse, at de enkelte kommunalbestyrelser (så-fremt udgiften ikke dækkes på anden vis) kan yde hjælp til sygeplejeartikler oglignende efter servicelovens § 122 til plejekrævende personer, som vælger atdø i eget hjem. Hjælpen ydes uden hensyn til den pågældendes eller famili-ens økonomiske forhold.Formålet med bestemmelsen er at sikre, at døende personer, som ønsker atblive plejet i hjemmet, ikke påføres udgifter til sygeplejeartikler og lignende,som de ikke ville have haft under indlæggelse på sygehus.Udtrykket ”kan yde hjælp” skal derfor ikke forstås sådan, at kommunalbesty-relsen frit kan vælge, om den vil yde hjælp til nogle af de ydelser, som er om-fattet af § 122. Udtrykket ”kan yde hjælp” skal forstås således, at hjælpen skalydes efter en konkret, individuel vurdering af, om betingelserne er opfyldt, her-under om hjælpen er sagligt begrundet sammenholdt med bestemmelsensformål.
Side 2
Det er ikke nærmere reguleret i serviceloven, hvorledes kommunerne skal stil-le sygeplejeartikler o. lign. omfattet af servicelovens § 122 til rådighed.Jeg kan således konstatere, at det er op til den enkelte kommunalbestyrelse –på baggrund af en konkret vurdering - at beslutte, hvorvidt der eventuelt kanvære grundlag for at dække udgifterne til utensilierne i ”Tryghedskassen” efterservicelovens § 122.Jeg vil dog samtidig gerne understrege, at Kommunalbestyrelsen efter § 5 ibekendtgørelse om hjemmesygepleje har pligt til at sikre, at der i forbindelsemed opgavevaretagelsen i hjemmesygeplejen er adgang til almindeligt an-vendte plejehjælpemidler, herunder sygeplejeartikler, således at nødvendigsygepleje og behandling umiddelbart kan iværksættes. Det gælder naturligvisogså i forbindelse med pleje og behandling af personer, som vælger at dø ieget hjem.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Mette Touborg Heydenreich