Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
966015_0001.png
966015_0002.png
966015_0003.png
Folketingets SundhedsudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 432 (Alm. del):I brev af 10. februar 2011 har udvalget efter ønske fra Sophie HæstorpAndersen (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 432:"Ministeren bedes oplyse, hvor mange skolepsykologer, der har værettilknyttet de danske folkeskoler i perioden 2001 – 2010, samt hvor man-ge timer skolepsykologerne i gennemsnit har været tilknyttet skolerne."Svar:Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om, hvor mange skole-psykologer, der er tilknyttet de danske folkeskoler i perioden fra 2001–2010, og hvor mange timer de i gennemsnit har været tilknyttet skolerne.Undervisningsministeriet har oplysninger om de regnskabsførte udgiftertil Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i perioden fra 2001 – 2009,jf. nedenstående tabel..
04-03-2011
2010niveauKilde: Danmarks Statistik

2001 2002 2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

928,0 981,0 1.005,6 1.061,4 1.072,1 1.109,1 1.148,9 1.144,0 1.190,6
Undervisningsministeriet har endvidere kendskab til følgende tre under-søgelser, som delvis kan medvirke til at belyse spørgsmålet:Analyse af de pædagogisk-psykologiske rådgivningsenheder pr. 1.august 2007 foretaget af Pædagogiske Psykologers Forening isamarbejde med Landsamrådet for PPR-chefer.Undersøgelse blandt PPR-psykologer i forbindelse med kommu-nernes varetagelse af ansvaret for den vidtgående specialunder-visning efter kommunalreformen, Danmarks Evalueringsinstitut,2009.
2Den afsluttende rapport fra analysen af folkeskolens specialun-dervisning ”Specialundervisning i folkeskolen – veje til bedre sty-ring og organisering”, 2010.
Analyse af de pædagogisk-psykologiske rådgivningsenheder pr. 1. august 2007Pædagogiske Psykologers Forening gennemførte i samarbejde medLandsamrådet for PPR-chefer en analyse af de pædagogisk-psykologiskerådgivningsenheder på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandtkommunale PPR-enheder. Svarprocenten var 97,8 pct. Det fremgår afanalysen, at der er ansat 1.165 psykologer ved PPR. Det er usikkert,hvorvidt lederne af PPR er medtalt i alle tilfælde. Det fremgår videre, atantallet af psykologer i landets kommuner varierer fra 0,83 til 4,71 pr.10.000 indbygger, og at antallet af traditionelle PPR-medarbejdere (psy-kologer, konsulenter og talehørelærere) varierer fra 2,12 til 7,65 pr.10.000 indbyggere.Af hovedkonklusionerne fremgår det endvidere, at 53,6 pct. af PPR en-hederne angiver, at under 25 pct. af arbejdstiden anvendes til forebyg-gende arbejde.Undersøgelse blandt PPR-psykologer i forbindelse med kommunernes varetagelse afansvaret for den vidtgående specialundervisning efter kommunalreformenI forbindelse med kommunalreformen og efter anmodning fra Skolerå-det gennemførte Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en landsdækkendeundersøgelse blandt PPR-psykologer. Formålet med undersøgelsen var atfå et samlet billede af PPR-enhedernes vurdering af, hvordan kommu-nerne varetager ansvaret for den vidtgående specialundervisning efterkommunalreformen.På spørgsmålet om, hvor stor en andel af deres arbejdstid, PPR-psykologerne bruger på at vejlede og rådgive lærere og pædagoger påskolerne, svarer 51 pct., at de anvender 21–40 pct. af deres arbejdstid, 25pct. svarer, at de anvender mellem 41–60 pct. af deres arbejdstid, 8 pct.svarer, at de anvender 61–80 pct. af deres arbejdstid, og 15 pct. at deanvender under 20 pct. af deres arbejdstid på at vejlede og rådgive lærereog pædagoger på skolerne.Analysen af folkeskolens specialundervisningUndervisningsministeriet gennemførte i 2010 en analyse af folkeskolensspecialundervisning i samarbejde med Finansministeriet og Kommuner-nes Landsforening. Målet med analysen var at få et dokumenteret grund-lag for kommunernes styring og organisering af specialundervisningsom-rådet. Analysen blev gennemført på grundlag af dataindsamling i 12 re-præsentativt udvalgte kommuner med henblik på at kunne opregne resul-taterne til et forventeligt landsniveau.
3Af analysen af folkeskolens specialundervisning fremgår det, at der erstor forskel på, hvor stor en andel af PPR’s tid, der anvendes på vejled-ning og rådgivning af lærere og pædagoger på skolerne i de 12 repræsen-tativt udvalgte kommuner. Andelen varierer fra mellem 20–30 pct. til 70pct.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard