Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Folketingets SundhedsudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 431 (Alm. del):I brev af 10. februar 2011 har udvalget efter ønske fra Sophie HæstorpAndersen (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 431 :"Ministeren bedes oplyse, om antallet af skolepsykologer og skolepsyko-logers timetal i perioden 2001 – 2010 er fulgt med behovet på skolerne,således at kommunerne i større udstrækning selv kan løse problemernemed uopdragne børn (jf. Information, 09.02.2011, "Uopdragne børnhindrer syge børns behandling”)”.Svar:Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om antallet af skolepsyko-loger og skolepsykologers timetal i perioden 2001 – 2010. Der henvisestil svar på spørgsmål nr. 432 af 10. februar 2011 fra udvalget om, hvormange skolepsykologer der er tilknyttet de danske folkeskoler i periodenfra 2001 – 2010, og hvor mange timer de i gennemsnit har været tilknyt-tet skolerne.Der henvises i spørgsmålet til artiklen i Information den 9. februar 2011”Psykologer: Diagnoser er en sovepude”. I den forbindelse skal det be-mærkes, at folkeskolelovgivningen alene indeholder regler om inddragel-se af pædagogisk psykologisk rådgivning ved henvisning til specialunder-visning og i nogle nærmere angivne situationer, for eksempel ved frita-gelse for aflæggelse af de obligatoriske afgangsprøver.Som opfølgning på analysen af folkeskolens specialundervisning, somUndervisningsministeriet gennemførte i 2010 i samarbejde med Finans-ministeriet og Kommunernes Landsforening, er der indgået en aftale omspecialundervisning i Aftalen om kommunernes økonomi for 2011.
04-03-2011
2Aftalen forpligter både regeringen og kommunerne til en række initiati-ver for at øge inklusionen i folkeskolen. Som led i aftalen skal kommu-nerne gøre PPR mere efterspørgselsstyret. Baggrunden herfor er, at ana-lysen peger på, at der er et stort ønske hos skolelederne om, at PPR ermere til stede og synlige på skolerne. Aftalen bygger på et forslag i analy-sen om, at kommunerne overvejer forskellige organisationsformer forPPR, så PPR i højere grad organiseres ud fra, hvad skolelederne har be-hov for.Med venlig hilsen
Tina Nedergaard