Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
947380_0001.png
947380_0002.png
947380_0003.png
947380_0004.png
947380_0005.png
947380_0006.png
947380_0007.png
947380_0008.png
947380_0009.png
947380_0010.png
947380_0011.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Tilhørerkreds:

Anledning:

Taletid:

Tid og sted:

Dok nr.:

Medlemmer af sundhedsudvalget, medier og evt. fagfolk

Samråd om retningslinjer for fedme- og rygbehandling

10 min., herefter spm.

20. januar 2011, kl. 15

411920

Samrådsspørgsmål AC lyder:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilken faglig baggrund de nye retningslinjerfor fedme- og rygbehandling (omdelt på SUU alm del-bilag 108) bygger på.
2
Herudover bedes ministeren redegøre for, hvorfor ministeren ikke har indhentetanbefalinger fra den arbejdsgruppe under Sundhedsstyrelsen, der arbejder medkliniske retningslinjer for bl.a. fedme- og rygbehandling, inden ministeren den17. december 2010 offentliggjorde de nye retningslinjer.”

[Indledning]

Jeg vil allerførst sige lidt ombaggrundenfor arbejdet med de nye retningslinjerfor fedme- og rygbehandling, så der kan blive ryddet nogle misforståelser afvejen.

[Baggrunden for arbejdet med nye retningslinjer]

3
I økonomiaftalen for 2011, som regeringen indgik med Danske Regioner i juni2010, anføres det meget klart, at man er enige om at revidere de klinisk fagligeretningslinjer og visitationsgrundlaget for væsentlige sygdomsområder, herunderfedme- og rygområdet. Dette arbejde afsluttes i 2010 og skal munde ud i klareretningslinjer og principper for klinisk faglig visitationmed henblik på en meremålrettet prioritering af offentlige sundhedsydelser.Hele baggrunden og sigtet for arbejdet er således at sikre en mere målrettetprioritering af de offentlige sundhedsydelser. Det har regeringen og DanskeRegioner aftalt, oginden for den ramme skal de faglige retningslinjer udfoldesig.Dette punkt i økonomiaftalen er altså udtryk for, at regeringen og DanskeRegioner tør tage et livtag med den vanskelige prioritering af indsatsen isundhedsvæsenet.
4
Det er noget kloge folk har efterlyst i årevis. Jeg kan nævne, at der påLægeforeningens årlige lægemøde sidste forår var kritik af, at det var for nemt atblive opereret på private sygehuse, fx for ryglidelser. Derudover er regeringenog Danske Regioner enige om, at der skal bedre styr på udgifterne isundhedsvæsenet. Der er ikke råd til det hele.En sådan prioritering af sundhedsvæsenets ydelser skal naturligvis ske medfaglig medvirken, så prioriteringen ikke rammer nødvendig behandling. Ogallerbedst er det, hvis prioriteringenogsåer til fordel for de patientgrupper, denomfatter. Derfor har der også deltaget fagligt kompetente personer på beggeområder.

[Grundlag for nye retningslinjer: inddragelse af eksperter]

5
På fedmeområdet har Danske Regioner siden begyndelsen af efteråret drøftetemnet med en gruppe eksperter. Flere af personerne i Danske Regionersarbejdsgruppe har også deltaget i Sundhedsstyrelsens arbejdsgruppe om fedme.På rygområdet har Danske Regioner ligeledes nedsat en gruppe af fagpersoner.Ryggruppen har haft repræsentanter fra de relevante faglige selskaber(ortopædkirurger, neurokirurger og reumatologer), ligesom der har væretlægefaglige repræsentanter fra de enkelte regioner.

[Fedmeområdet og faglighed]

Jeg vil gerne redegøre lidt nærmere for det faglige indhold i retningslinjerne. Forfedmepatienterne vil jeg gerne understrege, at for patienter med følgesygdommetil deres overvægt har viikkeændret BMI-grænsen for operation. Den er som
6
hidtil fastsat med et BMI på 35 [BMI: Body Mass Index. Eksempel: BMI på 35betyder, at en person på 1,90 m vejer 126 kg.]. Det nye er, at følgesygdommeneer blevet præciseret.Det var også det niveau, som Sundhedsstyrelsens arbejdsgruppe lagde op til isine papirer. Vi skal selvfølgelig fortsat operere dem, der er syge. Hvis man kanforudse alvorlige konsekvenser af følgesygdommene, hvis man ikke opererer, såskal man selvfølgeligt operere. Men for alle andre skal vi bevare en sundskepsis, for der er flere komplikationer som følge af fedmeoperation, og der erkun relativt begrænset erfaring med langtidsvirkningerne – efter 20 år.Konkret har man derfor i retningslinjerne hævet BMI-grænsen fra 40 til 50 forpatienter, der er overvægtige, men ikke har følgesygdomme. Den nye BMI-
7
grænse på 50 for dem uden følgesygdomme er sat på det niveau efter drøftelsemed førende ekspert i fedmebehandling.De personer, der nu ikke længere skal opereres, efter at BMI-grænsen er hævet,lades ikke i stikken. Det sikrer de nye retningslinjer med et meresammenhængende behandlingstilbud. Det nye 3 måneders medicinskebehandlingsprogram på hospitalet bidrager til sammenhæng. Indholdet i detmedicinske behandlingsprogram er et udbygget tilbud i forhold til de tidligereretningslinjer. Det betyder, at vi forventer, at der skal bruges lidt flere penge tildet nye medicinske behandlingsprogram i forhold til tidligere, men det får vi rådtil, når vi ikke skal operere så mange.

[Rygområdet og faglighed]

8
Arbejdsgruppen pårygområdeter som nævnt sammensat af fagfolk fra derelevante lægefaglige selskaber og relevante lægefaglige repræsentanter fraregionerne.De lægefaglige repræsentanter anfører i retningslinjerne, at ”Det er vigtigt atkunne udpege de patienter, som har høj risiko for langvarige gener, og som hargavn af behandling”. Der er nemlig mange patienter, der har lige så god gavn afkonservativ (dvs. ikke kirurgisk) behandling.Ligesom det er tilfældet på fedmeområdet, er der på rygområdet et udvidet ikke-kirurgisk behandlingsprogram i forhold til, hvordan det tidligere typisk har setud i regionerne. Det er gjort for at være sikre på, at rygpatienterne får mulighedfor den rette behandling – kirurgi eller anden behandling.
9

[Arbejdsgruppen i Sundhedsstyrelsen]

Spørgeren har bedt mig redegøre for, hvorfor jeg ikke har indhentet anbefalingerfra arbejdsgruppen under Sundhedsstyrelsen. Mange aspekter i de nyeretningslinjer for fedmebehandling er blevet præsenteret og drøftet iSundhedsstyrelsens arbejdsgruppe, og flere ting har også stået i de eksisterenderetningslinjer fra 2008.Som nævnt blev det i økonomiaftalen mellem regeringen og Danske Regioneraftalt, at arbejdet med retningslinjer på blandt andet fedme- og rygområdet skalmunde ud i klare retningslinjer og principper for klinisk faglig visitationmedhenblik på en mere målrettet prioritering af offentlige sundhedsydelser.
10
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner vurderede efter to møderi Sundhedsstyrelsens fedmearbejdsgruppe, at det hidtidige arbejde ikke kunnelevere et resultat inden udgangen af 2010 med en sådan mere målrettetprioritering. Et sådant resultat skulle jo både tage hensyn til at indrette etbehandlingssystem, hvor der var et andet tilbud til patienterne end kirurgi,ogsikre en skarpere prioritering og visitation af patienterne. Derfor blev DanskeRegioners arbejdsgruppe sat i gang med arbejdet. Som nævnt var der fleregengangere i regionernes arbejdsgruppe fra Sundhedsstyrelsens gruppe – og dehar bidraget til den snævrere arbejdsgruppe, selvom nogen bagefter desværre harundsagt processen. Sundhedsstyrelsen har naturligvis været informeret omarbejdet.

[Afslutning]

11
Der er altså tale om faglige retningslinjer, som er udarbejdet af faglige eksperterpå både fedme- og rygområdet. Når vi har strammet kriterierne til operationer påbegge områder, er det for at være sikre på, at vi bruger de operative ressourcerpå de patienter, der har behov for operation. Men vi lader ingen patienter, derhar et behandlingsbehov, stå uden et tilbud.