Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
903333_0001.png
903333_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 15. oktober 2010Enhed: Internationalt samar-bejde og retsstillingSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1007116Dok nr.: 330487
Folketingets Sundhedsudvalg har den 13. oktober 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 22 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.Spørgsmål nr. 22:’’Ministeren bedes oplyse, om en kommune lovligt kan henvende sig til depraktiserende læger med henblik på at foretage kontrol af, om de borgere, dermodtager vederlagsfri fysioterapi, er berettiget hertil, uden at de pågældendeborgere er blevet orienteret herom.”Svar:Jeg går ud fra, at spørgsmålet drejer sig om kommunernes mulighed for somled i myndighedskontrol at få videregivet helbredsoplysninger om deres borge-re fra de praktiserende læger uden patienternes samtykke.Dette spørgsmål er reguleret af sundhedslovens § 43, stk. 2.Efter lovens § 43, stk. 2, nr. 1, vil videregivelse uden patientens samtykkekunne foretages, når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold tillov, at oplysningen skal videregives, og oplysningen må antages at have væ-sentlig betydning for den modtagende myndigheds sagsbehandling.I forhold til kontrol af borgere, som modtager vederlagsfri fysioterapi, eksistererder imidlertid ikke nogen sådan hjemmel til videregivelse.Efter lovens § 43, stk. 2, nr. 3, kan videregivelse uden patientsamtykke ske,når videregivelsen er nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns-og kontrolopgaver. Det fremgår blandt andet af forarbejderne til bestemmelsen(tidligere § 26, stk. 2, nr. 3, i lov om patienters retsstilling), at der normalt vilvære hjemmel i anden lovgivning til, at en offentlig myndighed kan indhenteoplysninger til brug for tilsyns- og kontrolopgaver. Det fremgår endvidere afforarbejderne, at bestemmelsen imidlertid også tager sigte på, at eksempelvissygehusadministrationen eller amtets sygehusforvaltning kan indhente oplys-ninger vedrørende patienter til brug for tilsyns- og kontrolopgaver, ligesom derendvidere i medfør af bestemmelsen vil kunne videregives oplysninger frasundhedspersoner til amtskommuner til brug ved tilsyn og kontrol i forbindelsemed sygesikringsordningen.
Side 2
Det er ministeriets opfattelse, at bestemmelsens anvendelsesområde ikke erbegrænset til de ovenfor nævnte eksempler.Efter sundhedslovens § 140 a, stk. 1, er det en betingelse for vederlagsfri fy-sioterapi, at der foreligger en lægehenvisning. Det er efter ministeriets opfat-telse berettiget kontrol af kommunens betalingsforpligtelse, at kommunen sik-rer sig, at denne betingelse er opfyldt. Der er følgelig efter ministeriets opfat-telse hjemmel for den praktiserende læge til – uden patientsamtykke – at oply-se, om der i det konkrete tilfælde foreligger lægehenvisning eller ej.Jeg skal afslutningsvis gøre opmærksom på, at det efter sundhedslovens § 43,stk. 3, er den sundhedsperson, der er i besiddelse af en fortrolig oplysning,som afgør, om videregivelse er berettiget.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Carlo V. Andersen