Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
932447_0001.png
932447_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 10. december 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CBP/ J.nr. 2010-7724
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. november2011 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.96 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 96:På baggrund af at en gruppe kommunale dagplejere i en undersøgelse an-giver, at de, hvis de får formodning om, at et barn har brug for særlig støtte,skal videregive ansvaret for at indberette til en overordnet, bedes ministerenredegøre for, om det er inden for lovens rammer, hvis en offentligt ansatleder laver interne regler, der fratager de ansatte deres underretningspligtefter servicelovens § 153, og forlanger, at de videregiver ansvaret f.eks. tilen overordnet, der så tager stilling til, hvorvidt der skal underrettes.”
Svar:Ifølge Servicelovens § 153 skal personer, der udøver offentligt tjeneste elleroffentligt hverv underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af tjenesteneller hvervet får kendskab til forhold, der giver formodning om, at et barneller en ung under 18 år har behov for særlig støtte. Formålet med bestem-melsen er at sikre, at fagpersoner foretager de nødvendige underretningerom børn og unge under 18 år, således at det sikres, at kommunen kaniværksætte særlig støtte over for et barn eller en ung, hvis der er behov her-for.Underretningspligten efter § 153 er en personlig pligt. Hvis en fagperson,herunder også en kommunal dagplejer, vurderer, at det er nødvendigt atforetage en underretning af hensyn til barnet, er der pligt til dette. Enhver ersåledes ansvarlig for at reagere og handle på sin egen faglige bekymring.Det kan dog i nogle tilfælde være hensigtsmæssigt at lade underretningengå gennem ledelsen, således at lederen for fx dagplejen, er den der i alle
2
tilfælde underretter de sociale myndigheder. Dette vil dog ikke fritage denoprindelige underretter for et ansvar, hvis lederen vælger ikke at underrette.Underretningspligten kan således ikke tilsidesættes med henvisning til inter-ne regler eller organisationsstrukturer mv.Det er helt afgørende, at kommunerne er i stand til at sikre en tidlig indsats,så børn og unge kan få hjælp, inden problemerne vokser sig store, og det foralvor går galt. Den tidlige indsats er bl.a. afhængig af, at den enkelte fagper-son kender til og opfylder sin underretningspligt, når det er nødvendigt. Der-for er underretningspligten med Barnets Reform tydeliggjort i servicelovens §153. Loven træder i kraft den 1. januar 2011 (jf. Lov nr. 628 af 11. juni 2010).Derudover er der igangsat en række aktiviteter, som skal være med til atsikre, at alle kender deres pligt til at underrette. Bl.a. udgiver Socialministeri-et i januar 2011 en pjece om underretningspligten, og vi arrangerer i decem-ber 2010 og januar 2011 tre landsdækkende konferencer, som informererom reglerne.
Benedikte Kiær/ Lars Møller Christiansen