Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
937219_0001.png
937219_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 20. december 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JUB/ J.nr. 2010-8065
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. november2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.94 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Jel-ved (RV).Spørgsmål nr. 94:”Set i lyset af, at Danmark i august 2009 tiltrådte FN´s handicapkonvention,hvor artikel 19 stk a. har følgende formulering: "at personer med handicaphar mulighed for at vælge deres bopæl, samt hvor og med hvem de vil bo,på lige fod med andre og ikke er forpligtet til at leve i en bestemt boform",bedes ministeren redegøre for hvad ministeren vil foretage sig i anledning afat flere og flere borgere henvender sig til Bo- og Udviklingsfonden for borge-re med særlige behov (BUS), da de i deres hjemkommuner får at vide, at deskal flytte bestemte steder hen.”
Svar:Lovgivningen står ikke i vejen for, at mennesker med særlige behov frit kanvælge bosted lighed med andre, og det lægges derfor i besvarelsen tilgrund, at spørgsmålet alene vedrører de boligtyper, som kommunalbestyrel-sen visiterer borgerne til efter en forudgående vurdering af de pågældendesbehov for en særlig bolig.Det følger af servicelovens § 129, stk. 1, at flytning til et botilbud efter ser-viceloven, ældreboligloven eller almenboligloven mod borgerens vilje kunkan ske, når:1) det er absolut påkrævet for, at den pågældende kan få den nødven-dige hjælp, og2) hjælpen ikke kan gennemføres i personens hidtidige bolig og3) den pågældende ikke kan overskue konsekvenserne af sine hand-linger og4) den pågældende udsætter sig selv for at lide væsentlig personskadeog5) det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning.
2
Det fremgår af servicelovens § 131, stk. 1, at det er det sociale nævn, somtræffer afgørelse om optagelse i særlige botilbud uden samtykke efter § 129efter indstilling af kommunalbestyrelsen. Af § 131, stk. 4, fremgår, at kom-munalbestyrelsen skal anmode statsforvaltningen om at beskikke en værge,når der indstilles til flytning, hvis den pågældende ikke allerede har en vær-ge.Borgeren har ret til at afslå et tilbud om at flytte i et bestemt botilbud, hvisden pågældende ikke selv ønsker det, medmindre betingelserne for at brugemagtanvendelse undtagelsesvist er til stede. Hvis borgeren opfylder betin-gelserne for at modtage hjælp efter serviceloven, har borgeren derfor kravpå, at kommunalbestyrelsen yder borgeren hjælp der, hvor borgeren allere-de opholder sig.Regeringen har med virkning fra den 1. juli 2002 fået vedtaget lovændringeraf både serviceloven og almenboligloven, hvor der blev indført et friere valgaf almene ældre- og handicapboliger og lignende boliger.Som beskrevet i servicelovens § 108, stk. 2, gælder det for ansøgere, somopfylder betingelserne for at modtage tilbud efter servicelovens § 108, at dehar ret til at vælge tilsvarende tilbud. Retten til frit valg gælder uanset botil-buddets beliggenhed. Ankestyrelsen har truffet en principafgørelse om for-ståelsen af begrebet tilsvarende, jf. principafgørelse 165-10. Afgørelsenbetyder, at kommunerne kan inddrage økonomiske kriterier i vurderingen af,om et tilbud er tilsvarende.Der er således allerede gennemført lovgivning, der sikrer borgerens retssik-kerhed i forbindelse med flytning til særlige botilbud mod den pågældendesvilje, og som giver borgeren valgmuligheder i forbindelse med visitation oganvisning af ældre- og handicapboliger og lignende boliger.
Benedikte Kiær
/Karin Ingemann