Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
6. december 2010
Socialudvalget har i brev af 9. november 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 73(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod(EL).
J.nr. 2010-0018100/2010-0018209
”Ministeren bedes redegøre for sammenhængen mellem på den ene side destort set enslydende bestemmelser i § 6 i de to bekendtgørelser "Bekendtgørelseom kommunalbestyrelsens opkrævning af tilbagebetalingskrav efter lov om socialservice, lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindeligog almindelig førtidspension m.v." og "Bekendtgørelse om kommunernes opkræv-ning af tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik" og på den anden sidebestemmelsen i boligstøttelovens § 50, hvor der i bekendtgørelserne står, at kom-munen skal give henstand, og dermed ikke må opkræve/inddrive gæld efter ser-viceloven, pensionslovgivningen eller aktivloven, dvs. for meget udbetalt eller ud-betalt mod tilbagebetaling af kontanthjælp, pension eller enkeltydelser, hvis denpågældende modtager kontanthjælp, starthjælp eller førtidspension, mens der i bo-ligstøtteloven står, at kommunen ikke yder henstand, men tværtimod kan modregnei boligstøtten, så man kan stå tilbage med mindre end det rådighedsbeløb, der ellerser fastlagt i forhold til inddrivelse af offentlig gæld.”
Det fremgår direkte af boligstøttelovens § 50, at for modtagere af social pensionkan for meget udbetalt pension modregnes i boligstøtte.Bekendtgørelse om kommunalbestyrelsens opkrævning af tilbagebetalingskrav ef-ter lov om social service, lov om social pension og lov om højeste, mellemste, for-højet almindelig og almindelig førtidspension regulerer kommunalbestyrelsens op-krævning af tilbagebetalingspligtige ydelser efter disse love.Af bekendtgørelsens § 6 følger, at der ydes henstand til skyldnere, der modtagerstarthjælp, kontanthjælp eller førtidspension, eller i øvrigt har en indkomst på detteniveau. Hvis en skyldner har meget beskedne udgifter til fx bolig eller særligt højeskattefradrag, kan der i dag opkræves et månedligt beløb, der fastsættes under hen-syn til disse særlige omstændigheder.Boligstøtteloven er således ikke omfattet af denne bekendtgørelse.
Ankestyrelsen har dog i en række konkrete afgørelser i juni 2010 fundet, at kom-munerne i sager om modregning i fremtidig boligstøtte skal overlade borgeren etrimeligt rådighedsbeløb. Det betyder, at kommunen inden modregning skal foreta-ge en konkret vurdering af borgerens økonomiske forhold.Uanset om kommunerne har adgang til modregning efter boligstøttelovgivningeneller yder henstand i henhold til reglerne i de to bekendtgørelser om opkrævning aftilbagebetalingskrav, hvor der i konkrete sager kan ske opkrævning, tager kommu-nerne i begge situationer således hensyn til borgerens betalingsevne.Jeg kan i øvrigt oplyse, at Beskæftigelsesministeriet sammen med Skatteministerietsom opfølgning på kommuneaftalen om kommunernes økonomi for 2011 er i gangmed gennemgå den gældende lovgivning med henblik på at præcisere kommuner-nes pligt til benytte modregningsadgange medmindre sociale og økonomiske for-hold gør sig gældende.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2