Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
927043_0001.png
927043_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 3. december 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LBR/ J.nr. 2010-7062
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 1. november2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.58 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 58:”Mener ministeren, at det er inden for lovgivningens rammer, at man laderhensynet til økonomien gå foran individuelle vurderinger af borgernes behovved at fastsætte serviceniveauer på handicapområdet, og hvad er i den for-bindelse ministerens kommentar til regeringens og KL’s pjece "Det speciali-serede socialområde redskaber til styring og prioritering" fra juni 2009, hvorder opfordres til at lave "serviceniveauer" på handicapområdet?”Svar:Det er et grundlæggende princip i serviceloven, at kommunale tilbud skalgives på baggrund af en konkret, individuel vurdering af den enkelte borgersbehov. Det fremgår direkte af loven, og det skal være udgangspunktet forden kommunale sagsbehandling. Derudover skal kommunerne altid overve-je, om løsning af de kommunale opgaver sker på den mest økonomiskemåde. Økonomiske hensyn må dog ikke gives forrang frem for andre hen-syn, herunder kravet om at der skal foretages en konkret og individuel vurde-ring, når der træffes afgørelse om hjælp til den enkelte borger.Kravet om en konkret og individuel vurdering er ingen hindring for, at derudarbejdes serviceniveauer, hverken på handicapområdet eller på resten afservicelovens område.Serviceniveauerne kan angive de retningslinjer, dersom udgangspunktgæl-der for de sociale tilbud i den enkelte kommune. Men serviceniveauerne kanikke bruges som faste retningslinjer, der automatisk udløser særlige tilbudom hjælp til bestemte grupper af borgere. Afgørelsen om hjælp og støtte tilden enkelte borger skal altid ske ud fra en konkret, individuel vurdering afborgerens behov.
2
Serviceniveauerne kan bidrage til at skabe øget gennemsigtighed på detsociale område og klarere retningslinjer for prioritering og styring af den so-ciale indsats. Målet er at sikre, at borgerne får den rigtige hjælp – og at derfølges op på om hjælpen rent faktisk virker. Det forudsætter, at den enkeltekommunalbestyrelse kan følge op på de mål, den har sat, og samtidig styreøkonomien.Pjecen ’Det specialiserede socialområde – redskaber til styring og priorite-ring’ er udtryk for KL’s og regeringens fælles holdninger til blandt andet ud-arbejdelse af serviceniveauer. Pjecen sætter primært fokus på behovet forøkonomisk styring af den specialiserede indsats – et behov, som regeringenog kommunerne er helt enige om er meget påtrængende. Men udarbejdel-sen af serviceniveauer på det sociale område vil også skabe en gennemsig-tighed om kommunernes indsats, der kan styrke både kvaliteten i indsatsenog borgernes retssikkerhed.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann