Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1026603_0001.png
1026603_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. august 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EB/ J.nr. 2011-4709
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 8. august 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 536(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anita Knakkergaard (DF) (ikkemedlem af udvalget)
Spørgsmål nr. 536:”Ministeren bedes kommentere artikel i Politiken den 8. august 2011 "Ung-domsrabat på ældreboliger er på kant med loven".Herunder bedes ministeren redegøre for følgende:- Er det lovligt at nedsætte huslejen for de studerende og ikke forsamtlige lejere?- Hvad skal kommunen gøre, for at det bliver lovligt at nedsætte hus-lejen for de studerende?- Skal tabet dækkes af kommunekassen?- Skal lejerne dække tabet?”Svar:Jeg går ud fra, at spørgsmålet refererer til den artikel, som Politiken bragte -ikke den 8. august 2011 som anført i spørgsmålet, men den 4. august 2011.Som jeg læser artiklen, bestræber både Aalborg Kommune og KøbenhavnsKommune sig på at få udlejet de almene ældreboliger, der ikke er behov fortil ældre og handicappede, til anden side, ligesom kommunerne bestræbersig på at minimere det tab, som følger af denne overkapacitet. Helt overord-net opfatter jeg dette som sund fornuft.Det fremgår ikke klart af artiklen, hvilken slags ældreboliger der er tale om,men uanset om det er ældreboliger ejet af en boligorganisation, hvor kom-munen har anvisningsretten, eller ældreboliger ejet af kommunen selv, kankommunen beslutte, at ledige ældreboliger skal udlejes til andre boligsøgen-
2
de, hvis de pågældende boliger ikke kan udlejes til den berettigede person-kreds. Begrundelsen herfor er naturligvis, at det er spild af ressourcer athave ledige boliger, hvis det er muligt at udleje dem til andre grupper endden personkreds, som boligerne er beregnet til.Når udlejningsvanskeligheder handler om ældreboliger, er det kommunen,som bærer tabet ved ledige boliger. Dette gælder både ved udlejning til denberettigede personkreds og ved udlejning til anden side.Hvis det i bestemte ældreboligafdelinger konstateres, at det generelt er van-skeligt at udleje boligerne til ældre og handicappede, og hvis det vurderes,at udlejningsvanskelighederne ikke er af permanent karakter, er det såledesi overensstemmelse med de gældende regler at beslutte, at ledige boliger ien periode udlejes til andre grupper, som har behov for boliger, f.eks. stude-rende.Udgangspunktet ved udlejning til andre end den berettigede personkreds er,at de nye lejere skal betale samme leje som de eksisterende lejere. Lejenkan imidlertid være så høj, at det rent faktisk heller ikke er muligt at udlejeboligerne til anden side til den ”rigtige” leje.Hvis det konkret vurderes, at det ikke er muligt at udleje ældreboliger tilf.eks. studerende til den ”rigtige” leje, kan løsningen være at nedsætte lejenfor de nye lejere. Herved begrænser kommunen sit tab, mentabsbegrænsningen kan ikke siges at ske på de eksisterende lejeres be-kostning, da lejerne ikke herved stilles ringere i forhold til alternativet – atlade boligerne stå tomme. Jeg mener således, at det i denne situation erlovligt at differentiere lejen, ligesom jeg i det hele taget mener, at det er for-nuftigt at løse udlejningsproblemer på denne måde. Jeg må dog understre-ge, at en sådan løsning kun kan have midlertidig karakter.
Benedikte Kiær/ Mikael Lynnerup Kristensen