Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1026595_0001.png
1026595_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. august 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2011-4695
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. juli 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 526(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 526:”Ministeren bedes med udgangspunkt i besvarelse af SOU alm. del spørgs-mål 461 oplyse, om der er forskel på midlertidige ophold i hhv. Danmarkog/eller udlandet, fx midlertidige ophold i forbindelse med ferie, kurser, ud-dannelse eller erhverv, og i givet fald på hvilke måder disse forskelle gør siggældende eller skal forstås?”Svar:Der er forskel på midlertidige ophold i Danmark og udlandet på den måde, atborgerens muligheder for støtte skal bedømmes efter forskellige regelsæt ide to situationer. Ved et midlertidigt ophold uden for hjemmet i Danmark kanborgeren medtage den hjælp efter servicelovens § 96, der følger af bevillin-gen, mens der i udlandsbekendtgørelsen er fastsat særlige regler for midler-tidige ophold i udlandet.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 461 (SOU alm. del), kanborgere med en BPA-ordning efter servicelovens § 96 medtage deres hjælp iforbindelse med ferie i Danmark. Kommunalbestyrelsen kan efter en konkretvurdering bevilge ekstra timer til borgeren, som kan anvendes ved opholduden for hjemmet, fx i forbindelse med ferie, kurser mv. i Danmark.Der kan henvises til punkt 33 i vejledning om borgerstyret personlig assi-stance (vejledning nr. 9 af 15. februar 2011), hvor det fremgår, at kommu-nalbestyrelsen i forbindelse med den samlede udmåling af hjælpebehovetskal vurdere, om der kan være behov for at udmåle en årlig pulje til fx week-endophold, kurser mv., hvor der kan være behov for ekstra hjælpetimer. Det
2
fremgår desuden af punkt 29 i samme vejledning, at kommunalbestyrelsenskal være opmærksom på, om det i forbindelse med ophold uden for hjem-met er nødvendigt med to hjælpere fx i forbindelse med løft.Kommunalbestyrelsen skal desuden udmåle et tilskud til dækning af andredirekte og indirekte omkostninger, der er forbundet med at ansætte hjælperetil hjælp i og uden for hjemmet, jf. § 10 i bekendtgørelse om udmåling aftilskud til borgerstyret personlig assistance efter servicelovens §§ 95 og 96(udmålingsbekendtgørelsen). Tilskud efter denne bestemmelse kan anven-des til dækning af merudgifter ved hjælpere, herunder også i forbindelsemed ferie.Vedrørende ferier i udlandet kan det oplyses, at det følger af bekendtgørelseom ydelser efter lov om social service under midlertidige ophold i udlandet(udlandsbekendtgørelsen), at BPA efter servicelovens § 96 bevares undermidlertidige ophold i udlandet. Hvis det midlertidige udlandsophold ikkeoverstiger en måned, kan hjælpen bevares, uden at borgeren forudgåendeansøger kommunen herom. Det er dog en betingelse, at kommunen løbendekan holdes orienteret om, at opholdet sker, uden at de almindelige regler forhjælpen tilsidesættes.Hvis det midlertidige udlandsophold overstiger en måned, skal borgeren, førudlandsopholdet påbegyndes, ansøge kommunen om at bevare sin BPA.Den periode, i hvilken hjælpen i det enkelte tilfælde kan bevares, afhængeraf formålet med hjælpen og de konkrete omstændigheder, herunder karakte-ren af hjælpen.Ud over muligheden for at bevare en BPA efter servicelovens § 96 under etmidlertidigt udlandsophold kan der i forbindelse med kortvarige ferier i ud-landet i særlige tilfælde efter en konkret vurdering ydes tilskud til dækning afekstra omkostninger, der er forbundet med opholdet. Det kan f.eks. dreje sigom udgifter til en ekstra hjælper eller til leje af hjælpemidler. Det er efterAnkestyrelsens praksis en betingelse for at yde tilskud, at de ekstra omkost-ninger er særligt påkrævet eller en afgørende forudsætning for gennemførel-sen af rejsen.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann