Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
919277_0001.png
919277_0002.png
919277_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. november 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
BBE/ J.nr. 2010-7349
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26.oktober2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.51 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 51:”Vil ministeren venligst kommentere på artiklen "Nyt kommunalt afslag påaktindsigt i plejesag" fra Kalundborg Folkeblad den 20. oktober 2010 samtredegøre for de generelle regler på området, og kan ministeren oplyse, omdet er normal praksis at afvise pårørendes anmodning i lignende sager?”
Svar:Ifølge artiklen ”Nyt kommunalt afslag på aktindsigt i plejesag” har Knud Jen-sen søgt om aktindsigt i sin afdøde mors journal i Kalundborg kommuneshjemmepleje. Kommunen har givet ham afslag med den begrundelse, at derkun kan gives aktindsigt til parter i sagen. Dernæst har de bedt ham retteanmodningen om aktindsigt til Det sociale nævn. Ifølge Det sociale nævn erdet imidlertid kommunen, der er rette instans i forhold til at træffe afgørelseom aktindsigt. Efter en ny anmodning giver kommunen igen Knud Jensenafslag på aktindsigt, hvorefter de sender anmodningen videre til Det socialenævn.Til ovennævnte kan jeg generelt oplyse, at det følger af forvaltningsloven §9, stk.1, at den, der er part i en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørel-se af en forvaltningsmyndighed, kan forlange at blive gjort bekendt medsagens dokumenter. Begæringen skal angive den sag, hvis dokumenter denpågældende ønsker at blive gjort bekendt med.I forhold til om Knud Jensen er part i den sag, han har søgt aktindsigt i, føl-ger det af forvaltningsretten, at enkeltpersoner, der ikke berøres væsentligtog individuelt af afgørelsen, i almindelighed ikke vil være parter i en sag, selv
2
om de i øvrigt har en væsentlig interesse i sagens udfald. Hvorvidt en en-keltperson kan betragtes som part i en sag, beror dog på en konkret og indi-viduel vurdering.I de tilfælde, hvor man ikke kan betragtes som part i sagen, må man søgeaktindsigt efter offentlighedsloven. Offentlighedsloven regulerer den almin-delige adgang for offentligheden til efter begæring at få aktindsigt i forvalt-ningsmyndigheders dokumenter.Det følger af offentlighedsloven, at enhver som udgangspunkt har ret til akt-indsigt i dokumenter, der er indgået eller oprettet af en forvaltningsmyndig-hed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksom-hed. Loven omfatter al virksomhed, som udøves af den offentlige forvaltning,herunder også faktisk forvaltningsvirksomhed.Offentlighedsloven indeholder imidlertid en række undtagelser fra retten tilaktindsigt.Loven undtager helt eller delvist forskellige sagstyper fra adgangen til akt-indsigt. Det drejer sig om straffesager, sager om førelse af en ministerkalen-der, sager om lovgivning, indtil lovforslaget er fremsat, og sager om ansæt-telse og forfremmelse i det offentliges tjeneste.I det omfang en sag ikke er undtaget fra retten til aktindsigt, kan visse doku-menttyper i sagen dog været undtaget. Det drejer sig blandt andet om enmyndigheds interne arbejdsdokumenter.Endelig kan visse oplysninger i dokumenter, der er undergivet aktindsigt,efter loven undtages af hensyn til nærmere angivne offentlige eller privateinteresser. Det gælder f.eks. oplysninger om enkeltpersoners private, herun-der økonomiske, forhold samt oplysninger om tekniske indretninger, frem-gangsmåder eller drifts- eller forretningsforhold eller lignende, der er af væ-sentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, som oplysnin-gen angår. Oplysninger kan desuden undtages fra retten til aktindsigt, hvisdet er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til en række nærmereangivne offentlige eller private interesser.Offentlighedsloven tager alene stilling til i hvilket omfang forvaltningen erforpligtet til at give aktindsigt. Den enkelte myndighed er således ikke afskå-ret fra efter eget skøn at meddele aktindsigt i videre omfang end det er fast-sat i loven, medmindre andet følger af regler om tavshedspligt m.v. Dettekaldes meroffentlighedsprincippet og fremgår af offentlighedsloven.Med hensyn til hvilken instans, der er den rette til at træffe afgørelse omaktindsigt, samt hvilken instans, der efterfølgende er den rette til at behandleen eventuel klage over denne afgørelse, følger det af offentlighedslovens §
3
15, stk.1, at fremsættes der begæring om aktindsigt vedrørende dokumen-ter, der indgår i en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en for-valtningsmyndighed, afgør denne myndighed, om begæringen kan imøde-kommes. Det fremgår videre af § 15, stk. 2, at afgørelser om aktindsigts-spørgsmål kan påklages særskilt til den myndighed, der er klageinstans iforhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, begæringen omaktindsigt vedrører.Socialministeriet har ikke oplysninger om, hvilken praksis kommunerne an-vender ved anmodninger om aktindsigt fra pårørende i lignende sager.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen