Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 22
Dato: 21. juli 2011Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. juni 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 500(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
1060 København K
SCF/ J.nr. 2011-4121
Spørgsmål nr. 500:”I sagen med bostedet Herkules bedes ministeren redegøre for, om de uan-meldte besøg, kommunen har lavet, også medfører, at man spørger de ungeud om deres hverdag, og om dette er et krav i lovgivningen. Såfremt detteikke er et krav bedes ministeren forholde sig til, om det skal være lovpligtigtat høre de unge på opholdssteder om deres hverdag, når de uanmeldtebesøg foregår.”Svar:På baggrund af DRs dokumentar søndag den 26. juni 2011 om forholdenepå opholdsstedet Herkules har jeg den 30. juni 2011 anmodet FredericiaKommune om en redegørelse for kommunens tilsyn med Herkules. Når jeghar modtaget redegørelsen, vil den blive fremsendt til Folketingets Socialud-valg.Kommunerne har efter serviceloven en klar forpligtelse til både at føre tilsynmed det anbragte barn (det personrettede tilsyn) og de anbringelsessteder,der ligger i kommunen (det driftsorienterede tilsyn).Efter servicelovens § 148 har den anbringende kommune pligt til at føreløbende tilsyn med det enkelte anbragte barns forhold under opholdet påanbringelsesstedet. Kommunen skal bl.a. sikre, at anbringelsesstedets tilbudmodsvarer det konkrete barns behov. Herudover skal kommunen sikre, atbarnet trives på anbringelsesstedet. Med Barnets Reform styrkede vi detpersonrettede tilsyn, således at kommunerne nu skal føre tilsyn med detanbragte barn mindst to gange årligt. I forbindelse med det personrettedetilsyn skal kommunen tale med barnet, og som hovedregel skal samtalenforegå uden, at der er voksne fra anbringelsesstedet til stedet.
Efter servicelovens § 148a har den stedlige kommune en forpligtelse til atføre driftsorienteret tilsyn med de anbringelsessteder, der ligger i kommu-nen. Det overordnede formål med det driftsorienterede tilsyn er at sikre, atanbringelserne sker under trygge rammer, såvel fysisk som organisatorisk,økonomisk og pædagogisk. Efter servicelovens § 148a skal kommunen føre
2
mindst et årligt uanmeldt tilsyn med selve anbringelsesstedet. Kommunenskal bl.a. føre tilsyn med, at de oplysninger, der fremgår om stedet på Til-budsportalen, svarer til de faktiske forhold på anbringelsesstedet, og at an-bringelsesstedet i tilstrækkeligt omfang har den pædagogik og de nødvendi-ge kompetencer, der skal til for at støtte og udvikle den målgruppe, somstedet er godkendt til at modtage. Gennem tilsynet skal det sikres, at anbrin-gelsesstedet udøver et pædagogisk arbejde, der er hensigtsmæssigt i for-hold til de børn og unge, som er på stedet, og deres baggrund og problema-tikker. En løbende inddragelse af børnene og de unge på anbringelsesstedeter en naturlig del af udøvelsen af det driftsorienterede tilsyn.Benedikte Kiær/ Lars Møller Christiansen