Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
26. august 2011
Socialudvalget har i brev af 29. juni 2011 stillet følgende spørgsmål nr. 494 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sara Cekic(SF).
J.nr. 2011-0010179
”Mener ministeren, at Esbjerg Kommune handler korrekt, når kommunen vælger atnedsætte en borgers husleje i en måned som kompensation for tilbagebetalt løn-sumsafgift, og det så får betydning i form af en reduktion i borgerens boligstøtte?Og vil ministeren tilkendegive at denne borger dermed reelt bliver straffet af kom-munen, i form af reduktionen i boligstøtten, ved at få tilbagebetalt en ulovlig op-krævet skat?”.
Skatteministeriet har oplyst, at Højesteret i 2008 traf afgørelse om tilbagebetalingaf lønsumsafgift hos en almen boligorganisation. I SKM2008.542.HR fandt Høje-steret, at en afdeling i en boligorganisation ikke var en selvstændig juridisk enhed,men måtte anses for en del af boligorganisationen. Endvidere udtalte Højesteret, atlønsumsafgift forudsatte, at der var tale om levering af varer og ydelser til en tred-jepart, dvs. en fra leverandøren adskilt selvstændig juridisk enhed. Dette var ikketilfældet, hvor en almen boligorganisation udfører boligadministration for organisa-tionens egne afdelinger. På den baggrund er der tilbagebetalt lønsumsafgift.Huslejen i almene boligorganisationer fastsættes ud fra afdelingens faktiske udgif-ter, og når en afgift tilbagebetales, reduceres omkostningerne. Der er dermedgrundlag for tilbagebetaling til lejerne i form af en nedsættelse af huslejen. Da le-jernes faktiske udgifter falder, kan dette også slå igennem på den boligstøtte, derkan udbetales, da det kun er de faktiske udgifter, der er støtteberettigede.
Venlig hilsen
Inger Støjberg