Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1025119_0001.png
1025119_0002.png
1025119_0003.png
1025119_0004.png
1025119_0005.png
1025119_0006.png
1025119_0007.png
1025119_0008.png
Anledning:
Orientering af Folketingets Socialvalg om Social-ministeriets punkter på den europæiske dagsordenforud for det kommende EPSCO rådsmøde den17. juni 2011
J.nr. 2011-3537
Sted:
Folketinget
Dato:
9. juni 2011
Det talte ord gælder.
TALEPUNKTERJeg skal forelægge dagsordenen til rådsmødet forbeskæftigelses- og socialministre den 17. juni.Jeg er ansvarlig for punkterne 2, 7, 8, 9 og 10. Allepunkterne er til orientering.Punkt 2omhandler forslag til direktiv om ligebe-handling for personer uden for arbejdsmarkedetuanset deres religion eller tro, handicap, alder ellerseksuelle orientering.Direktivet blev fremsat af Kommissionen den 2. juli2008, og som det er udvalget bekendt, har der væ-ret afholdt møder om forslaget under de skiftendeformandskaber. Det ungarske formandskab harvalgt kun at behandle artikel 4, der omhandler for-bedring af tilgængelighed for personer med handi-cap.
2
Drøftelserne har været af teknisk karakter i relationtil artikel 4, og der er ikke kommet egentlig fremdrifti forhandlingerne.Medlemsstaterne ser fortsat et stort behov for at fåafdækket forslagets juridiske, økonomiske og ad-ministrative rækkevidde. Ingen medlemsstater erpå nuværende tidspunkt rede til at tilslutte sig tek-sten.Forslaget er derfor alene på dagsordenen til orien-tering om status.Mit næste punkt erpunkt 7,som er en udtalelsefra Komitéen om Social Beskyttelse om tilpasningaf ”den åbne koordinationsmetode” til Europa2020-strategien.Det understreges i udtalelsen, at den åbne koordi-nationsmetode har bevist sit værd inden for områ-derne social inklusion, pensioner, sundhedsplejeog langtidspleje. Metoden har bidraget til, at med-lemslandene har udvekslet erfaringer om ydelser-nes tilstrækkelighed, finansielle holdbarhed samtmodernisering af systemerne. Metoden bidrager til
3
overvågning og evaluering af udviklingen af det so-ciale område i medlemsstaterne.Metoden skal opdateres, så den kan anvendessammen med Europa 2020-strategien. Det bety-der, at medlemsstaterne parallelt med de nationalereformprogrammer bliver anmodet om at informereom relevante fremskridt, der er sket på de socialeområder.Der er tale om tekniske tilpasninger, og regeringenkan støtte udtalelsen.Mit næste punkt erpunkt 8om demografisk udvik-ling og familiepolitikker. Der er dels tale områdskonklusioner om demografi og en deklarationfra trio-formandskabet.Udkastet til rådskonklusioner vedrører de demogra-fiske udfordringer, som medlemslandene står overfor. Det kan konkluderes, at udfordringerne kanimødegås ved at skabe balance mellem familie- ogarbejdsliv for både mænd og kvinder. En sådan ba-lance mellem familie- og arbejdsliv skal gøre detmuligt at nå målene om en beskæftigelsesfrekvenspå 75 % for mænd og kvinder i Europa 2020-
4
strategien. Den skal samtidig styrke den økonomi-ske udvikling i EU.De seneste tal viser, at beskæftigelsesfrekvensen iDanmark er 78 % i gennemsnit for både mænd ogkvinder.Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til atfremme beskæftigelsesmuligheder for arbejdsta-gerne samt mænds deltagelse i familielivet, lighedmellem kvinder og mænd og balance mellem fami-lie- og arbejdsliv.De opfordres endvidere til at tage familiernes for-skellige behov og præferencer i betragtning, isærnår det drejer sig om udsatte familier, store familierog enlige forsørgere.Kommissionen opfordres til at støtte op om famili-ernes levevilkår. Det skal ske gennem Europa2020-strategiens flagskibsinitiativer og ved at vide-reudvikle statistikker, indikatorer og forskning påområdet. Kommissionen opfordres endvidere til isamarbejde med medlemslandene at foreslå et Eu-ropæisk År for Familier i 2014.
5
Fra dansk side ser regeringen også et behov for atstyrke balancen mellem familie- og arbejdsliv for atopnå målene i Europa 2020-strategien og imødegåde demografiske udfordringer. Regeringen læggersåledes vægt på, at familiepolitik skal styrke alletyper familier og give familierne frihed til at indrettederes liv, som de ønsker.Regeringen agter derfor at tiltræde konklusionerne.I trio-deklarationen fremhæves de store demografi-ske udfordringer, som medlemslandene står overfor. En af de store udfordringer er at øge kvinder-nes deltagelse på arbejdsmarkedet, uden at deskal vælge mellem børn og karriere.I trio-deklarationen lægges der op til at fjerne hin-dringer for kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet,at øge ligestillingen mellem mænd og kvinder samtat give enlige forsørgere og store familier bedre vil-kår. Samtidig ønsker man familievenlige politikkerog praksisser på arbejdspladsen, fleksibel arbejds-tid og fleksible orlovsordninger samt dagtilbud afhøj kvalitet.
6
Regeringen agter at tage trio-deklarationen til efter-retning.Mit næste punkt erpunkt 9,som omhandlerrådskonklusioner til bekæmpelse af børnefattigdomog fremme af børns trivsel.I rådskonklusionerne understreges, at bekæmpelseaf børnefattigdom kun kan realiseres, hvis der ta-ges hensyn til barnets familiesituation. Det frem-hæves, at forældres, og herunder enlige forældres,adgang til og fastholdelse på arbejdsmarkedetsamt adgang til sociale ydelser er afgørende fakto-rer til bekæmpelse af risiko for fattigdom blandtbørn. Derudover understreges det, at mulighedenfor at sende barnet i dagtilbud og sikre adgang tilsundhedsydelser også er vigtige faktorer.Medlemsstaterne inviteres til at sætte fokus påaspekterne ved børnefattigdom i deres nationalepolitikker.Rådskonklusionerneindeholderikke
konkrete forpligtelser for de enkelte medlemsstater.Regeringen agter at tiltræde konklusionerne.
7
Mit sidste punkt erpunkt 10,som omhandlerrådskonklusioner om gennemførelsen af den Euro-pæiske Handicapstrategi i perioden 2012-2020.Handicapstrategien sætter en overordnet rammefor implementeringen af FN’s handicapkonventionpå europæisk niveau. Strategien indeholder ikke isig selv nogen konkrete initiativer, men er en op-fordring til alle medlemsstaterne om at implemente-re FN’s handicapkonvention i de enkelte medlems-stater.Strategien lanceres i forlængelse af, at EU tiltrådtekonventionen den 23. december 2010.Medstrategienopfordressåledes
EU-institutionerne og medlemsstaterne til at sam-arbejde for at opbygge et Europa for alle uden bar-rierer.Der er ikke tale om konkrete krav til indsatsen nati-onalt, men i en europæisk kontekst har vi mangefælles interesser og udfordringer i forhold til handi-capområdet, og jeg mener, at vi kan lære meget afhinanden. Der er også store forskelle, men det ermin vurdering, at strategien respekterer dette.
8
Handicapstrategien peger på otte hovedområder,hvor det er centralt at iværksætte nationale tiltag.Det er tilgængelighed, deltagelse, ligebehandling,beskæftigelse, uddannelse, social sikring, sundhedog foranstaltninger udadtil. Jeg er enig i, at det ervigtige områder, som bør indgå i indsatsen i forholdtil mennesker med handicap.Regeringen agter at tiltræde konklusionerne.Det var mine punkter. Tak formand.