Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1018853_0001.png
1018853_0002.png
1018853_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 7. juli 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CHC/ J.nr. 2011-3669
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. juni 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 442(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 442:”Kan ministeren oplyse om KL - i forlængelse af Brønderslev-sagen - hariværksat eller agter at iværksætte nye initiativer, der skal sikre at kommu-nerne reagerer korrekt og hurtigt ud fra gældende lovgivning, når der er taleom massivt omsorgssvigt over for udsatte børn og unge?”Svar:Jeg har på foranledning af spørgsmålet rettet henvendelse til KL, som haroplyst følgende:”På foranledning af bl.a. Brønderslev-sagen har KL udarbejdet en undersø-gelse, der belyser kommunernes håndtering af sagsbehandlingen af de so-ciale sager, hvor en udsat familie med børn flytter mellem flere kommuner.Undersøgelsen viste blandt andet, at når udsatte familier med børn flytter fraden ene kommune til den anden, oplever kommunerne generelt, at de har etgodt samarbejde med hinanden. Undersøgelsen viste også, at når kommu-nerne arbejder med disse vanskelige sager, oplever de ikke, at der er lov-mæssige barrierer. Undersøgelsen pegede dog på, at kommunerne har enrække udfordringer, som de hver især og i samarbejde med hinanden kanblive bedre til at løse. Fx er det vigtigt, at de mellemkommunale underretnin-ger tydeligt beskriver, hvor bekymret fraflytterkommunen er for børnene i denudsatte familie, der er flyttet fra kommunen. Herudover viste undersøgelsen,at kommunerne har behov for en præcisering af, hvornår de kan videregiveoplysninger til den nye kommune uden først at skulle indhente samtykke fraden udsatte familie. Undersøgelsen ligger på KL’s hjemmeside.KL har i forlængelse af undersøgelsen været i dialog med Socialministerietom undersøgelsens resultater. Socialministeriet har tilkendegivet, at deblandt andet vil udarbejde en vejledning/ pjece med spørgsmål og svar ved-rørende lovgivningen på området.
2
KL supplerer Socialministeriets vejledning med en række opmærksomheds-punkter, som kommunerne skal være opmærksomme på, når en udsat fami-lie med børn flytter mellem kommuner. Det kan fx være, hvorledes kommu-nen håndterer en mellemkommunal underretning om en udsat familie medbørn, der flytter hhv. fra eller til kommunen. Herunder også hvorledes sam-tykke eller mangel på samme fra forældrene håndteres. KL lægger de udar-bejdede opmærksomhedspunkter på KL’s hjemmeside, når Socialministeriethar lagt deres vejledning/pjece på ministeriets hjemmeside.KL og kommunerne har de seneste år haft meget stor fokus på det socialebørne- og ungeområde. Det gælder i forhold til børnepolitikken, sagsbehand-ling, udvikling af nye tilbud, fokus på hvad der virker mv:KL, Socialministeriet og KOMBIT har i fællesskab udviklet DUBU.DUBU-systemet indeholder redskaber, der guider sagsbehandlernegennem vigtige og lovbestemte skridt i sagsbehandlingen, herunderhåndtering af sager, når udsatte familier med børn flytter fra en kommu-ne til en anden. KL og 43 kommuner ser frem til implementering af førstefase af DUBU med udgangen af 2011. Og sidste fase inden udgangen af2013. Udbredelsen af DUBU indgår i den fælleskommunale digitalise-ringsstrategi. Målet er, at 80 % af kommunerne senest i 2015 anvenderDUBU.KL er løbende i tæt dialog med Ankestyrelsen om de gennemførte prak-sisundersøgelser, herunder om den viden og læring, der kan trækkes udaf undersøgelserne til brug for alle kommuner. Ankestyrelsen har haftiværksat en kampagne om fagpersoners skærpede underretningspligtpå hele børneområdet (2009-2010). KL har løbende været i dialog medAnkestyrelsen om kampagnen. KL har indtryk af, at kommunerne hargennemgået procedurer og retningslinjer i forbindelse med håndtering afunderretninger.KL, Socialministeriet og Servicestyrelsen har i samarbejde etableret etledernetværk i alle 5 regioner for de kommunale børne- og familiecheferog souschefer i forbindelse med vedtagelsen af Barnets Reform. 90kommuner deltager i netværkene. Ledernetværkene forløber frem til ogmed 2012. Formålet med disse ledernetværk er blandt andet at under-støtte og kvalificere sagsbehandlingen. Dels ud fra de nye regler i Bar-nets Reform og dels i forhold til håndteringen af området generelt og iforhold til det ledelsesmæssige ansvar, der er forbundet med at imple-mentere og sikre tilsynet med børn og unge i kommunen.KL har juni 2010 igangsat et udviklingsprojekt med 15 kommuner. Pro-jektet afsluttes efteråret 2011. KL har sammen med kommunerne sat fo-kus på, hvordan man kan anvende den lovpligtige handleplan til i højeregrad at inddrage børn i at sætte mål for indsatsen og hvordan man lø-
3
bende måle på om indsatsen virker. Projektet har blandt andet inddrageterfaringer fra Aarhus og Aalborg Kommuners arbejde med resultatdo-kumentation.I de senere år har der været stort kommunalpolitisk fokus på området. KLhar blandt andet sat det sociale børneområde til politisk debat på Kommu-nalpolitisk Topmøde 2009 og på KL’s Børnetopmøde i 2010 og ved kurserfor nye kommunalpolitikere i forbindelse med kommunalvalget. KL har i denforbindelse blandt andet udarbejdet følgende materiale til kommunalpolitike-re:Publikationen “Børn & unge med særlige behov – et kommunalpoli-tisk ansvar” (2009). Med publikationen ønsker KL sammen medkommunerne at sætte en ny fremadrettet dagsorden. En dagsorden,der bygger på et lokalt kommunalpolitisk ansvar og som fokusererpå kvalitet i opgaverne. Publikationen konkretiserer kommunalbesty-relsens ansvar ift. børnepolitikken, styring, dokumentation, ledelseog medarbejdere og tilsyn med børn og unge.En serie små pjecer (2010) om det politiske ansvar til de nye politi-kere i udvalgene med ansvar for børne- og kulturområdet. Pjecernegiver et indblik i aktuelle temaer inden for hvert enkelt fagområde ogpå tværs af børneområdet. De stiller skarpt på de temaer, som kræ-ver politisk debat og stillingtagen. En af disse pjecer sætter særligtfokus på børn og unge med særlige behov.
KL afholder Børnetopmøde februar 2012, hvor det sociale børneområdeogså er til politisk debat.”
Brian Mikkelsen/ Lars Møller Christiansen