Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 22
Dato: 7. juli 2011
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. juni 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 441(SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen(DF)
CHC/ J.nr. 2011-3669
Spørgsmål nr. 441:”Hvilke initiativer - i forlængelse af Brønderslev-sagen - mener ministeren,hvis nogen, der er behov for at iværksætte, med henblik på at sikre at kom-munerne reagerer hurtigt og effektivt på indberetninger fra bl.a. politi, borge-re, skoler og børnehaver?”Svar:Kommunalbestyrelsen er, jf. servicelovens § 146, forpligtet til at føre tilsynmed de forhold, børn og unge i kommunen lever under, så kommunen såtidlig som muligt kan få kendskab til tilfælde, hvor der må være et behov forsærlig støtte. Kommunalbestyrelsen har ligeledes, jf. servicelovens § 50,pligt til at undersøge barnets forhold, hvis det må antages, at et barn eller enung trænger til særlig støtte, ligesom kommunen, når det må anses for atvære af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges særligebehov for støtte, skal iværksætte støtte efter servicelovens § 52.Underretninger fra borgere og fagpersoner, herunder f.eks. skolelærere,børnehavepædagoger, politi mv., er en væsentlig kilde til viden om de børn,som bor i kommunen, og som muligvis har brug for støtte, herunder om derer grund til at antage, at et barn trænger til særlig støtte.Vi styrkede med Barnets Reform, som trådte i kraft 1. januar 2011, indsatsenover for udsatte børn og unge, herunder i forhold til de problemfelter somblev synlige i forbindelse med Brønderslev-sagen. Fagpersoners underret-ningspligt er således tydeliggjort, ligesom vi har gjort det muligt for fagperso-ner at udveksle oplysninger om bekymringer for det enkelte barn eller denunge uden samtykke fra forældrene.Kommunerne har ligeledes fået pligt til at give en tilbagemelding til fagper-soner, der har underrettet, om, hvorvidt underretningen har givet anledningtil undersøgelser eller foranstaltninger. Fagpersoner kan således følge medi, om kommunen reagerer og om nødvendigt indbringe sagen for Ankestyrel-sen.
2
Endvidere har enhver, der oplever, at kommunen ikke griber tilstrækkeligtind, mulighed for at underrette Ankestyrelsen. Ankestyrelsen vurderer heref-ter, om der er grund til at tage sagen op. Med Barnets Reform har Ankesty-relsen fået mulighed for at gå ind i alle typer af sager. Ankestyrelsen kanpålægge kommunerne, at afgørelserne skal gennemføres inden for en nær-mere angivet tidsfrist, hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til barnets ellerden unges bedste.Jeg har desuden nedsat et ekspertudvalg, som følger arbejdet i kommuner-ne med at sikre indsatsen over for udsatte børn og unge, og som indsamlerde gode erfaringer, som findes blandt kommunerne, så kommunerne kanlære af hinanden. Ekspertudvalget har blandt andet fokus på, hvordan mansikrer den tidlige indsats, herunder håndteringen af underretninger. I øvrigthenviser jeg til mit svar på spørgsmål nr. 440.
Brian Mikkelsen/ Lars Møller Christiansen