Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 27. juni 2011
EJB/ J.nr. 2011-3671
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. juni 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 432(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 432:”Mener ministeren, under henvisning tilhttp://www.nordvestnyt.dk/artikel/116054:Kalundborg--Kommunen-politianmeldt-igen, at det er rimeligt at en borger ser sig nødsaget til at politi-anmelde kommunen, fordi kommunen nægter at efterleve beslutninger truffetaf ankesystemet, og kan ministeren oplyse hvilke konsekvenser det får forKalundborg kommune, at man fortsat ikke efterlever afgørelserne?”
Svar:Jeg har ikke grundlag for at tage stilling til den konkrete sag, men kan oplysefølgende om kommunernes efterlevelse af de sociale nævns afgørelser:Det Sociale Nævns afgørelser kan som udgangspunkt ikke indbringes foranden administrativ myndighed. Ankestyrelsen kan dog optage en klagesagtil behandling som anden og sidste administrative klageinstans, når Ankesty-relsen skønner, at sagen har principiel eller generel betydning.Det er fastsat i retssikkerhedslovens § 72, at en klage efter den sociale lov-givning som hovedregel ikke har opsættende virkning. Det vil sige, at kom-munen skal efterleve nævnets afgørelse, indtil Ankestyrelsen evt. har truffeten anden afgørelse. Ankestyrelsen kan dog efter begæring tillægge en klageover en afgørelse om botilbud efter servicelovens kapitel 20 opsættendevirkning, således at afgørelsens virkning udsættes, indtil Ankestyrelsen hartaget stilling til sagen.
2
Tilsynet med, at kommunerne overholder lovgivningen, føres efter § 47, stk.1, i lov om kommunernes styrelse af statsforvaltningen i den region, hvorkommunen ligger.Det fremgår af lovens § 48, stk. 3, at statsforvaltningen ikke fører tilsyn i detomfang, særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den på-gældende sag.I det omfang en bindende afgørelse truffet af en kompetent rekurs- ellertilsynsmyndighed ikke efterleves af en kommune, er dette i sig selv en ulov-lighed, som statsforvaltningen har kompetence og efter omstændighedernepligt til at skride ind over for (den såkaldte fogedfunktion).Statsforvaltningen vil således, når dette er påkrævet, kunne pålægge enkommune at efterleve en konkret bindende afgørelse fra et socialt nævn.Statsforvaltningen har herunder efter omstændighederne mulighed for attræffe afgørelse om tvangsbøder til de medlemmer af kommunalbestyrelsen,der er ansvarlige for, at kommunalbestyrelsen undlader at udføre en foran-staltning, som den efter lovgivningen har pligt til at udføre.Enhver, der mener, at en kommune overtræder lovgivningen, kan henvendesig til for de kommunale tilsynsmyndigheder. Også andre end den person,en konkret sag vedrører, kan således rette henvendelse til statsforvaltnin-gen. Statsforvaltningen beslutter selv, om den vil rejse en tilsynssag.
Benedikte Kiær/ Dorte Bech Vizard