Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
SocialudvalgetChristiansborg
Økonomisk afdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 431 (Alm. del):I brev af 1. juni 2011 har udvalget efter ønske fra René Skau Björnsson(S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:"Hvilke tiltag vil ministeren tage for at sikre, at de udsatte, som TAMU-centret i Aarhus havde som brugere og målgruppe, får et andet tilbud aftilsvarende kvalitet.”Svar:Målgruppen for TAMU-centret i Aarhus vil, afhængig af deres forudsæt-ninger for at påbegynde uddannelse eller beskæftigelse, kunne modtageflere forskellige alternative tilbud.Inden for mit eget ministerområde vil jeg først og fremmest pege på toalternativer.Det første er produktionsskoleforløb, som er baseret på praktisk arbejdeog produktion, men som dog ikke er direkte erhvervskompetencegiven-de. Det andet tilbud er EGU-forløb, der er en individuelt tilrettelagt vek-seludannelse mellem skole- og praktikuddannelse, og som er erhvervs-kompetencegivende. Begge tilbud henvender sig, ligesom TAMU, tiluddannelsessvage unge mellem 18 og 25 år.Endvidere har Socialministeriet oplyst, at kommunalbestyrelsen efterservicelovens § 104 skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personermed betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særligesociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdig-heder eller af livsvilkårene. Formålet med aktivitets- og samværstilbud erat øge den enkeltes livskvalitet i dagligdagen og retter sig især mod bor-gere med behov for socialt samvær og aktiviteter i fællesskab.
04-07-2011
2Der kan i tilknytning til et aktivitets- og samværstilbud etableres forskel-lige former for beskæftigelsesforløb og aktiveringsaktiviteter, hvor detlangsigtede perspektiv kan være at fastholde et mål om en fremtidig til-knytning til arbejdsmarkedet. Tilbuddet kan dog ikke træde i stedet for etaktivt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Endelig har Beskæftigelsesministeriet oplyst, at personer med varige be-grænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension, og somikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på ordinære vilkårpå arbejdsmarkedet, er omfattet af reglerne om fleksjob m.v. og mentor ilov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personer, der modtager ledigheds-ydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, har tillige mulig-hed for at få tilbud om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktiksamt at få bevilget hjælpemidler og mentor samt befordringsgodtgørelse.Som led i Unge-aftalen fra november 2009 blev Projekt High: Five for-længet i to år til og med 2011. I forbindelse med den netop indgåedeaftale "Ambitioner om mere" indgår forslag om at videreføre projektetfrem til 2014. Projektet er målrettet personer i alderen 15-25 år, som er irisiko for at blive marginaliseret på grund af kriminalitet. Formålet medprojektet er i tæt samarbejde mellem kommuner, politikredsene, lokaleinteressenter, Direktoratet for Kriminalforsorgen og et stort antal privatevirksomheder at skabe kontakter, så de unge kan komme i virksomheds-praktik og efterfølgende i ordinær beskæftigelse eller uddannelse. Projek-tet retter sig primært mod knapt så belastede kriminelle unge.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen