Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1011075_0001.png
1011075_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. juni 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JET/ J.nr. 2011-3396
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. maj 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 416(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen(RV).
Spørgsmål nr. 416:”Mener ministeren, at det er handicappolitisk acceptabelt, at flere kommuneraktuelt har planer om – eller allerede har gennemført – re-institutionaliseringaf indsatsen for mennesker med handicap ved at henlægge aktivitets- ogsamværstilbud efter servicelovens § 104 i borgerens eget hjem (i botilbud-det)?”
Svar:Socialministeriet har ikke kendskab til, at der er kommuner, som udelukken-de har placeret eller har planer om at placere alle aktivitets- og samværstil-bud i tilknytning til botilbud.Efter servicelovens § 104 skal kommunalbestyrelsen tilbyde aktivitets- ogsamværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk og psykisk funkti-onsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbed-ring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.Aktivitets- og samværstilbud har til formål at øge den enkeltes livskvalitet idagligdagen og retter sig især mod borgere med behov for socialt samværog aktiviteter i fællesskab. Aktivitets- og samværstilbud tilbydes i praksisunder mange betegnelser, såsom klubber, sociale caféer, daghjem mv. Derkan være målgrupper, for hvem det er en god idé, at aktivitets- og samværs-tilbuddet ligger i tilknytning til selve botilbuddet. Men for langt de fleste men-nesker med handicap er det vigtigt, at de kan leve og være inkluderet i sam-fundet på lige fod med andre. Det er også et af grundprincipperne i FNsHandicapkonvention. Derfor er det også vigtigt, at personer med handicap i
2
botilbud har mulighed for at deltage i aktivitets- og samværstilbud uden forbotilbuddet, hvor de f.eks. kan opleve et miljøskift og møde andre menne-sker end dem, de bor sammen med.Efter den sociale lovgivning – og indenfor de ovenfor beskrevne rammer - erdet alene kommunalbestyrelsen, der har det indholdsmæssige og økonomi-ske ansvar for at tilrettelægge indsatsen på handicapområdet, herunderbeslutte placeringen af aktivitets- og samværstilbud.Til at rådgive kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål er der ihver kommune nedsat et handicapråd bestående af repræsentanter forkommunen og repræsentanter for handicaporganisationerne i kommunen.Kommunalbestyrelsen skal høre handicaprådet over alle initiativer, som harbetydning for mennesker med handicap.Handicaprådet kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrørermennesker med handicap, ligesom handicaprådet selv kan tage spørgsmålaf mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til politiskesåvel som administrative initiativer. Handicaprådet har således også mulig-hed for at drøfte placeringen af aktivitets- og samværstilbud til menneskermed handicap og rådgive kommunalbestyrelsen herom.
Benedikte Kiær
/ Karin Ingemann