Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1011039_0001.png
1011039_0002.png
1011039_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. juni 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
TFJ/ J.nr. 2011-3494
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. maj følgerhermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 403 (SOUAlm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler An-dersen (RV).
Spørgsmål nr. 403:”Ministeren bedes redegøre for, om det er i overensstemmelse med FN'shandicapkonvention, at så mange førerhundebrugere bliver nægtet adgangtil restauranter m.v., som det fremgår af rapporten "Hvor, hvor ofte og hvor-for bliver førerhundebrugere afvist?" fra Dansk Blindesamfund 2008, oghvad der er blevet gjort for at ændre på dette?”
Svar:Vedrørende tilgængelighed om FN’s Handicapkonvention kan jeg oplyse, atdet følger af handicapkonventionens artikel 9, at deltagerstaterne skal træffepassende foranstaltninger til at sikre, at private udbydere af faciliteter ogtilbud, som er åbne for eller gives til offentligheden, tager hensyn til alleaspekter af tilgængelighed for personer med handicap. Dette omfatter derforogså tilgængelighed til restauranter, fødevarebutikker og taxikørsel for fører-hundebrugere.Reglerne om førerhundebrugeres adgang til restauranter og fødevarebutik-ker samt til taxikørsel hører under henholdsvis fødevareministerens ogtransportministerens ressortområder. Der er derfor indhentet bidrag til be-svarelsen fra de to ministre.Fødevareministeren oplyser følgende: ”Det er fødevarevirksomhedens an-svar at beskytte fødevarerne mod forurening, således at forbrugerne trygtkan spise de fødevarer, de køber i fødevarebutikken eller restauranten. Der-for er der generelt forbud mod, at dyr har adgang til fødevarevirksomheder.
2Samtidig skal vi naturligvis tage hensyn til de medborgere, der af den eneeller anden grund har brug for hjælp af en fører- eller servicehund. Derforgiver fødevarelovgivningen mulighed for, at blinde, stærkt svagsynede per-soner og personer med fysisk funktionsnedsættelse kan tage deres fører-eller servicehund med i kundeområderne i butikker eller restauranter.Det er dog stadig butikkens eller restaurantens ansvar, at det ikke giver an-ledning til hygiejneproblemer for fødevarerne, og derfor kan butikken ellerrestauranten beslutte, at man ikke vil tillade fører- eller servicehunde i butik-ken eller restauranten. Den enkelte butik eller restaurant skal altså foretageen konkret vurdering af, om man forsvarligt kan tillade en fører- eller ser-vicehund adgang til butikken eller restauranten, eller om man vil finde andreløsninger for at hjælpe den handicappede.Opgaven for en førerhund er at hjælpe den blinde eller stærkt svagsynedebruger med at finde sikkert rundt i fødevarevirksomheden og uden om alleformer for forhindringer.Opgaven er ligeledes at samle personlige ting op til sin bruger, eksempelvisnøgler eller dankort. Det er klart, at en servicehund ikke må tage fødevarerned fra hylden eller op af køledisken i butikken. Det ville betyde for stor risikofor forurening af fødevarerne.Det er min vurdering, at det kun helt undtagelsesvist vil kunne give anled-ning til risiko for forurening af fødevarer, at en fører- eller servicehund hjæl-per sin bruger med at komme rundt i butikken eller restauranten eller hjælpersin bruger med at samle personlige genstande op. Fører- og servicehundeer i sagens natur meget velopdragne og under fuld kontrol af brugeren.Såfremt en hund alligevel giver anledning til hygiejniske problemer, eksem-pelvis ved at slikke på eller tage fat i fødevarer på hylden eller i frost- ellerkøledisken, er der risiko for, at de resterende varer er forurenede. Fødevare-virksomheden skal have generelle procedurer for håndtering af forurenedevarer, f.eks. at de berørte varer kasseres. Såfremt fødevarevirksomhedenhar sådanne procedurer og anvender dem korrekt, vil det ikke få negativindflydelse på kontrolresultatet og dermed tildelingen af smiley’er, såfremt ensådan situation observeres ved et kontrolbesøg.Ovenstående fremgår af hygiejnebekendtgørelsen og den tilhørende vejled-ning om hygiejne i fødevarevirksomheder, som begge er fra 2008. Fødeva-restyrelsen oplyser, at de, i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørel-se og vejledning, har haft en frugtbar dialog med de involverede organisatio-ner, Dansk Blindesamfund og STH – Servicehunde til Handicappede.Jeg mener, at vi med hygiejnebekendtgørelsen og vejledningen er gået sålangt, som det er muligt inden for rammerne af den gældende fødevarelov-givning. Reglerne er begrundede i, at der netop på fødevareområdet gør sig
3nogle særlige hygiejnemæssige hensyn gældende. Disse hensyn mener jegikke, at der kan ses bort fra. Jeg kan i øvrigt oplyse, at der på Fødevaresty-relsens hjemmeside er et selvstændigt opslag om fører- og servicehunde ogmuligheden for at give disse hunde adgang til restauranter og andre butik-ker:http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Hygiejne_og_indretning/Førerhunde.htm”Transportministeren oplyser følgende: ”Trafikstyrelsen er ikke bekendt medsager, hvor blinde og svagtseende med førerhunde er blevet nægtet adgangtil transportmidler, som hører under Transportministeriets ressort, herundertog og fly.Lufthavne og luftfartsselskaber i EU medlemslande er forpligtet til – omkost-ningsfrit – at assistere blinde og svagtseende og medtage førerhunde i fly.Førerhunde kan endvidere medbringes gratis i de dele af DSB’s tog, der erforbeholdt passagerer med dyr.For så vidt angår taxier, kan det oplyses, at taxichauffører ifølge lovgivnin-gen skal medtage blinde eller svagtseende med førerhunde, medmindredette vil være til gene for chaufførens helbred. Taxiområdet administrereslokalt, dvs. af kommunerne og i hovedstadsområdet af Taxinævnet i RegionHovedstaden. Transportministeriet har derfor ikke kendskab til oplysningerom tilfælde, hvor blinde og svagtseende med førerhunde er blevet nægtetadgang til taxier.”
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann