Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
909348_0001.png
909348_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. november 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
KMP/ J.nr. 2010-6818
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. oktober2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.39 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod(EL)Spørgsmål nr. 39:”I forlængelse af svar på SOU alm. del - spm. 84, hvor Indenrigs- og social-ministeriet i en udtalelse til Statsforvaltningen Midtjylland har gjort rede for,at personer, som er visiteret til hjemmevejledning efter servicelovens § 85har et retskrav på ydelsen, dvs. at kommunen ikke må undlade at levereydelsen med henvisning til, at man har optaget pågældende på en venteli-ste, bedes ministeren oplyse, om den samme retstilstand gælder for perso-ner, som er visiteret til ophold i boform eller bofællesskab efter servicelovens§§ 84, 107 og 108.”
Svar:Det er Socialministeriets opfattelse, at der skal være en saglig tidsmæssigsammenhæng mellem kommunalbestyrelsens afgørelse om tildeling af hjælpefter serviceloven til den enkelte borger og den faktiske effektuering af hjæl-pen. Hvor lang tid, der må gå herimellem, må bero på lovgrundlaget, hjæl-pens karakter samt de konkrete omstændigheder i øvrigt, herunder navnligom der er saglige grunde til, at den bevilligede hjælp ikke kan iværksættesumiddelbart, jf. også Indenrigs- og Socialministeriets udtalelse til Statsfor-valtningen Midtjylland, Tilsynet, af 4. februar 2010, som der også blev hen-vist til i svar på nævnte spørgsmål 84.I vurderingen af hvor lang tid der må gå fra, at kommunen har visiteret denenkelte borger til et botilbud efter servicelovens §§ 84, 107 og 108, og denpågældende får det anvist, skal de elementer, der er beskrevet ovenfor, efterSocialministeriets opfattelse indgå.
2
For så vidt angår midlertidige ophold til personer, der i en periode har etsærligt behov for omsorg og pleje, jf. § 84, stk. 2, bemærkes, at kommunal-bestyrelsen kan tilbyde disse tilbud, men ikke er forpligtet hertil.Der kan være flere grunde til, at en person står på venteliste til et botilbudefter servicelovens §§ 107 og 108. Der kan f.eks. være borgere, der står påventelister til flere botilbud og i flere kommuner. Nogle borgere vil måskehellere modtage hjælp efter serviceloven i den hidtidige bolig frem for i etbotilbud, som de er visiteret til, og nogle borgere venter måske på at kunnefå et bestemt botilbud anvist.Den konkrete anvisning af et botilbud skal ske efter den enkelte borgersindividuelle behov. Ved anvisningen skal der indgå overvejelser af, om etkonkret botilbud er en egnet og hensigtsmæssig foranstaltning, herunderovervejelser af forskelligartet karakter som f.eks. beboersammensætning,alternative bomuligheder med videre. Det kan betyde, at der kan opstå ven-tetider, indtil det rigtige tilbud opstår.Hvis kommunen ikke kan stille et botilbud til rådighed, som matcher denenkelte borgers behov, skal kommunalbestyrelsen søge at dække den på-gældendes behov for hjælp der, hvor personen nu engang opholder sig,f.eks. i den oprindelige bolig, indtil kommunalbestyrelsen kan stille et botil-bud til rådighed, som matcher borgerens behov.
Benedikte Kiær/Dorte Bech Vizard