Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 30. maj 2011
EJB/ J.nr. 2011-2985
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. maj 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 389(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL)
Spørgsmål nr. 389:”Ministeren bedes oplyse om det er korrekt, at Retssikkerhedsloven skalforstås sådan, at det er i orden at kommunerne indhenter oplysninger fraandre end de i §11a og § 11c nævnte instanser, hvis de blot "beder" omoplysningerne i stedet for at "forlange" dem.”
Svar:I § 11 a, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-de er fastsat:”Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om ellerfår hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutio-ner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigtog personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengein-stitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige,giver oplysninger om den pågældende, der er nødvendige for at behandlesagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent private forhold ogandre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejour-naler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, atder optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018,hvis oplysningerne ikke videregives.”Herudover er der efter § 11 a, stk. 2 og 3, adgang til at forlange at få øko-nomiske oplysninger uden samtykke i nærmere angivne tilfælde fra nærmereangivne grupper.Det fremgår af § 11 c, stk. 1, at kravet om samtykke i lovens § 11 a, stk. 1,kan fraviges i nærmere angivne situationer.
2
I § 11 c, stk. 2, er fastsat:”Hvis er det nødvendigt for behandlingen af en sag efter stk. 1, nr. 1, kanmyndigheden desuden uden samtykke anmode private, der har kendskab tilforholdene om at give oplysninger, der er nødvendige for at behandle sagen.Myndigheden skal ved anmodningen gøre opmærksom på, at den adspurgteikke er forpligtet til at svare.”Der ses ikke i lovteksten taget stilling til det rejste spørgsmål.I bemærkningerne til lovforslaget til § 11 a (Lovforslag L 138 2002-03) blevbl.a. anført:”Lovteksten indeholder som noget nyt en udtømmende beskrivelse af, hvemmyndigheden kan forlange at få oplysninger fra. Private organisationer, frivil-lige foreninger og almindelige privatpersoner som f.eks. ydelsesmodtage-rens nabo er således ikke omfattet af bestemmelsen. Myndigheden kansåledes alene forlange at få oplysninger fra offentlige myndigheder, uddan-nelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedsper-soner og personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser,pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offent-lige.”I høringsnotatet vedrørende lovforslaget, fremsendt til Folketinget den 29.januar 2003, anføres bl.a.:” Socialministeriet har i forhold til lovudkastet af 13. december præciseretbestemmelserne yderligere, så det fremgår af den bestemmelse, der svarer1til lovudkastets § 11, stk. 2 , hvilke personer og myndigheder, de socialemyndigheder kan indhente oplysninger fra.”Endvidere anføres i høringsnotatet:” Socialministeriet har ændret formuleringen af den bestemmelse, der nu2svarer til lovudkastets § 11, stk. 2 , således at det nu fremgår, at der somudgangspunkt ikke kan indhentes oplysninger fra frivillige organisationer, derikke udfører opgaver for det offentlige.Socialministeriet har dog fundet det nødvendigt, at myndighederne af hen-syn til børn og unges tarv fortsat har mulighed for at indhente oplysninger frafrivillige organisationer i sager om særlig støtte til børn og unge efter service-lovens kapitel 8, der kan rejses uden samtykke fra forældrene. Dette fremgår3af en ny bestemmelse, der svarer til lovudkastets § 11 b .”På den baggrund, er Socialministeriet af den opfattelse, at retssikkerhedslo-vens § 11 a, stk. 1, og § 11 c indebærer, at en kommune på områder, der eromfattet af loven, medmindre andet udtrykkeligt er fastsat i lovgivningen,alene kan forlange oplysninger fra de instanser, der er nævnt de pågælden-de bestemmelser, og at borgerens samtykke er nødvendigt for at oplysnin-gerne kan forlanges, medmindre det udtrykkeligt er fastsat, at samtykke ikkekræves.
12
§ 11 a§ 11 a3§ 11 c
3
Socialministeriet må endvidere være af den opfattelse, at bestemmelserne,medmindre andet udtrykkeligt er fastsat i anden lovgivning, er til hinder for,at en kommune anmoder andre end de parter, der er nævnt i lovens § 11 aog 11 c, om at bidrage til en sags oplysning, uanset om kommunen gør op-mærksom på, at den adspurgte ikke er forpligtet til at svare. Som anførtfremgår dette dog ikke udtrykkeligt af lovteksten.Retssikkerhedslovens bestemmelser er imidlertid ikke til hinder for, at enkommune fra en borger modtager oplysninger, som borgeren selv har ind-hentet fra andre parter og ønsket inddraget i sagens oplysning.
Benedikte Kiær/ Dorte Bech Vizard