Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 30. maj 2011
MAB/ J.nr. 2011-2916
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. maj 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 388(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 388:”Vil ministeren venligst kommentere på indlægget i Valby - Kgs. EnghaveBladet d. 13. april, der omhandler udbragt mad til ældre samt rette henven-delse til Københavns Kommune med henblik på at indhente en redegørelsefor kommunens indsats på området, herunder hvilke fremadrettede initiativerkommunen agter at iværksætte med henblik på at forbedre kvaliteten i for-hold til den udbragte mad?”
Svar:Kommunalbestyrelsen har efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, pligt til atsikre, at personer, der midlertidigt eller varigt har behov for madservice, fårtilbudt denne hjælp. Kommunalbestyrelsens tilbud om madservice skal væretilpasset den enkeltes behov, og dermed være fuldt tilstrækkeligt og haveden rette næringsværdi.Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for tilrettelæggelsen afdenne hjælp. Det er min forventning, at de kommunale madordninger orga-niseres, således at madservice til alle modtagere er præget af god kvalitet tilen rimelig pris.Regeringen har indført et loft over, hvor meget modtagerne kan komme til atbetale for deres madserviceordninger uanset modtagernes indkomst- ogformueforhold. Modtagere omfattet af frit valg af leverandør skal tilbydesmindst ét dagligt måltid i form af en hovedret til maksimalt 46 kr. (i 2011-niveau) udbragt til modtagerens eget hjem. Kommunalbestyrelsen kan des-uden beslutte at give et tilskud til madserviceordningen for at nedbringemodtagernes egenbetaling yderligere.
2
Til brug for Socialministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 266 (SOU Alm.del) oplyste Københavns Kommune d. 11. februar 2011, at der dagligt pro-duceres mad til ca. 1800 ældre i det kommunale storkøkken, mens udbring-ning og opvarmning af maden under transporten er udliciteret til Post Dan-mark. Københavns Kommune oplyste endvidere, at Post Danmark vandtudbuddet om transporten ud fra tre kriterier om pris, kvalitet og leveringssik-kerhed.Fødevarestyrelsen har d. 16. maj 2011 oplyst til Socialministeriet, at medhensyn til indholdet af vitaminer og mineraler i vacuumpakket mad, er derikke belæg for at sige, at det kvalitetsmæssigt er dårligere end andre formerfor mad, hvis producenten retter sig efter de gældende forskrifter for fabrika-tion, nedkøling, indpakning, levering m.v.Jeg vil opfordre til, at man som borger henvender sig til sin kommune, hvisman har andre ønsker til tilbuddets indhold, eller hvis man mener, at madenskvalitet ikke er i orden. Det er med til at sikre, at kommunen får foretaget dennødvendige opfølgning - også hvis leverandøren ikke lever op til det aftalte.Kommunalbestyrelsen skal desuden i forbindelse med afgørelsen om per-sonlig og praktisk hjælp oplyse om, hvilken person der kan kontaktes påmyndighedens vegne, hvis modtageren af hjælpen har spørgsmål vedrøren-de den personlige og praktiske hjælp, eller hvis den tildelte hjælp ikke leve-res i overensstemmelse med afgørelsen.Jeg kan endvidere oplyse, at kommunalbestyrelsen, ved anmodning omhjælp fra en borger, altid skal foretage en konkret helhedsvurdering af denenkelte borgers behov. Hvis den ældre har fravalgt madordningen og ikke eri stand til at klare sig selv, skal kommunalbestyrelsen efter en konkret be-hovsvurdering tilbyde den ældre hjælp svarende til den ældres behov.Kommunalbestyrelsen har efter loven desuden en pligt til at føre tilsyn med,at den hjælp, borgeren modtager efter § 83, løses i overensstemmelse medde afgørelser, kommunen har truffet og i henhold til kvalitetsstandarderne.Kommunalbestyrelsen skal aktivt, opsøgende og systematisk påse, at allefår den hjælp, som de har krav på, og at hjælpen har den kvalitet, somkommunalbestyrelsen har besluttet, der skal være i kommunen.På baggrund af ovenstående har Socialministeriet ikke indhentet en ny re-degørelse fra Københavns Kommune, da Københavns Kommune, til brug forSocialministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 266 (SOU Alm. del), alleredehar redegjort for Københavns Kommune madserviceordning, og Køben-havns Kommune kvalitetsstandarder for madserviceordningen fremgår lige-ledes af kommunens hjemmeside.
3
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen