Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 5. maj 2011
KTJ/ J.nr. 2011-2895
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. april 2011følger hermed socialministerens supplerende svar på spørgsmål nr.367 (SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 367:”Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 28. april2011 vedrørende samrådsspørgsmål AM-AN (Købesex).”
Svar:Med henvisning til mit svar den 2. maj 2011 på SOU alm. del. spm. 367 kanjeg supplerede oplyse følgende:Servicestyrelsen har til Socialministeriet oplyst, at rådgivningstelefonen tilprostitutionskunder i regi af Kompetencecenter Prostitution blev etableret i2006 i forlængelse af handlingsplanen på prostitutionsområdet, ’Et andetLiv’, der var en del af satspuljeaftalen for perioden 2005-2008. Servicestyrel-sens oplysninger om antallet af kundehenvendelser til rådgivningstelefonenfremgår af nedenstående tabel.2006101 henven-delser*2007274 henven-delser200886 henvendel-ser2009102 henven-delser201093 henvendel-ser
* perioden ultimo februar 2006 til december 2006.Kilde: Servicestyrelsen
Det bemærkes, at registreringen er foretaget på baggrund af antallet af hen-vendelser, ikke personer, og derved kan der ikke tages højde for, at densamme person kan have henvendt sig til rådgivningen flere gange.Servicestyrelsen har endvidere bl.a. oplyst om rådgivningstelefonen, at detoverordnet er erfaringen, at de prostitutionskunder, der kontakter rådgivnin-
2
gen får den umiddelbare støtte og rådgivning, de har behov for. Tilbuddetskarakter gør det særdeles vanskeligt at måle på effekten.Jeg vil afslutningsvis endnu engang beklage, jf. mit svar den 2. maj 2011 påSOU alm. del. spm. 367, at det i forbindelse med samrådet den 28. april2011 vedr. SOU alm. del – samrådsspørgsmål AM - AN bl.a. blev oplyst, atder ikke forelå registreringer mv. vedrørende antal kundehenvendelser tilrådgivningsfunktionen.
Benedikte Kiær/ Jakob Krogh