Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Socialministerens tale ved samråd i FolketingetsSocialudvalg den 28. april 2011 (SOU alm. delspørgsmål AM-AN)
[Det talte ord gælder]
Jeg besvarer her de to spørgsmål samlet.
Jeg vil indlede min besvarelse med at uddybe ogpræcisere nogle af de oplysninger, som MetroXpressbragte den 8. april 2011 i en artikel om unges køb afseksuelle ydelser, og som åbenbart ligger til grund forsamrådet.
[Om kampagnen og effekten heraf]
Servicestyrelsen igangsatte en kampagne mod ungeskøb af sex i 2008 som en del af satspuljeaftalen for2006. Kampagnen omfattede bl.a. annoncer i ung-domsblade samt undervisnings- og debatmateriale.Som en del af kampagnen blev der også gennemførten undersøgelse [i 2007] af unges holdning til prosti-tution, som senere [i 2009] blev gentaget for at belysekampagnens gennemslagskraft. Det er sidstnævnte,der henvises til i artiklen, hvoraf det bl.a. fremgår, at
2
kampagnen”ikke har virket”eller”nærmest ses at vir-ke stik imod hensigten”.
Der er imidlertid ikke grundlag for at konkludere såentydigt, som det er tilfældet i artiklen.
Evalueringen af kampagnen viste ganske rigtigt, atunges holdning til prostitution ikke har ændret sig isærlig grad fra 2007 til 2009. Således overvejede 22pct. af alle unge mænd at købe sexførkampagnen,mens 24 pct. overvejede detefterkampagnen.
Men evalueringen viste samtidig, at de drenge, derfaktisk har set kampagnen, er blevet mere opmærk-somme på de konsekvenser prostitution har for dem,der sælger sex. Kampagnen har således vist sig atflytte særligt drengenes holdning – om end det dog ertale om små skridt.
MetroXpress’ egen rundringning siger ikke ret meget,hvis overhovedet noget, om udviklingen i antallet afunge, der overvejer at købe sex eller om effekten afkampagnen, idet rundringningen alene indikerer om-fanget af unge kunder i den pågældende uge og på10 udvalgte bordeller.
3
Aldersgrupperne kan heller ikke direkte sammenlig-nes, idet MetroXpress i artiklen refererer til de 18-25årige, hvorimod kampagnen var målrettet de 15-19-årige.
[Efterspørgslen er en del af den helhedsoriente-rede indsats]
Når det så er sagt, så er jeg sådan set enig i, at viskal overveje meget nøje, hvilken rolle kampagnerspiller i den samlede helhedsorienterede indsats, derhar til formål at støtte prostituerede til et liv uden pro-stitution.
Og jeg vil gerne understrege, at regeringen netopvægter den helhedsorienterede indsats meget tungt.Det betyder, at når der igangsættes et initiativ, der hartil formål at begrænse efterspørgslen, så skal vi altidvurdere, om et sådant initiativ også kan have nogleutilsigtede negative konsekvenser for de socialt mestudsatte prostituerede.
Og det gælder også den kampagne, der er baggrun-den for dagens samråd. Man kunne jo sagtens laveen kampagne, der i langt højere grad dæmoniseredeog nedgjorde de prostituerede. Det ville muligvis være
4
mere effektivt ud fra en entydig målsætning om at be-grænse efterspørgslen. Og man kunne også lave enmere opsigtsvækkende kampagne, der skabte mereopmærksomhed og nåede endnu bredere ud.
Men det var ikke ønsket fra satspuljekredsen. Fordider var et ønske om netop ikke at stigmatisere demest udsatte prostituerede yderligere, og fordi der varet ønske om ikke at bidrage til at øge interessen forprostitution blandt potentielle kunder yderligere. Ogdet er jeg enig i, selvom det ligger før min tid som mi-nister.
Vi skal med andre ord være opmærksomme på, at viikke i vores iver efter at begrænse efterspørgslen en-der med at gøre de prostituerede, og her tænker jegsærligt på de allersvageste prostituerede, en bjørne-tjeneste - i ordets oprindelige betydning.
[Spørgsmålet om kriminalisering]
Og det leder mig hen til spørgsmålet om en kriminali-sering af kunderne, idet jeg antager, at det er den ty-pe forbud, der sigtes til med spørgsmålet. En krimina-lisering vil muligvis - og muligvisikke- dæmpe efter-
5
spørgslen. Erfaringerne fra Norge og Sverige er ihvert fald blandede.
Til gengæld ved vi, at der med en kriminalisering føl-ger en risiko for, at vi flytter prostitutionen, og her talervi særligt om de allermest udsatte gadeprostituerede,væk fra gaden og ud på øde industriområder, raste-pladser og andre steder, hvor det er helt sikkert, atdet der foregår, hverken kan ses eller høres. Der føl-ger også en risiko for, at kvinderne i højere grad bliverafhængige af lyssky bagmænd og mellemmænd, fordide ikke længere vil kunne optræde i det åbne. Og en-delig følger en risiko for, at det blive meget sværerefor de sociale myndigheder at komme i kontakt medde mest udsatte prostituerede.
Derfor ønsker jeg ikke som socialminister at væremed til en kriminalisering, hverken af kunderne ellerde prostituerede.
[Regeringens indsats]
Regeringens holdning til prostitution er fortsat, at pro-stitution er et socialt og ligestillingsmæssigt problem,der også skal løses som et sådant. Og den helheds-orienterede indsats, der blev igangsat i 2005 med
6
handlingsplanen ”Et andet liv” tager netop afsæt i atløse problemet som et socialt og ligestillingsmæssigtproblem.
Indsatsen er forankret i Kompetencecenter Prostituti-on (KC), der har til formål at støtte prostituerede, derønsker at komme ud af prostitution samt styrke ogforankre den kommunale indsats på området.
Som en del af den helhedsorienterede indsats etable-rerede Kompetencecentret i øvrigt i 2006 en anonymtelefonrådgivning, hvor sexkunder kan få rådgivning tilat komme ud af deres afhængighed af købesex.
Det er således regeringens holdning, at den helheds-orienterede indsats skal bestå af en kombination afdels en social og ligestillingsmæssig indsats, og delsen effektiv efterforskning og retsmæssig forfølgelse afbagmændene for på den måde at beskytte de prosti-tuerede.
Med blandt andet kampagner og telefonrådgivning erder altså allerede igangsat indsatser, der kan dæmmeop for købesex. Så ja, jeg ser det som en samfunds-opgave at dæmme op for efterspørgslen efter købe-sex. Men jeg vil så også understrege, at det er min
7
holdning, at det er en del af vores fælles samfunds-ansvar, at f.eks. forældre bibringer deres børn og un-ge nogle fornuftige holdninger til købesex.[Den fremadrettede indsats]
Vi har de senere år igangsat en række initiativer påprostitutionsområdet i satspuljesammenhæng. Detgælder den her omtalte kampagne, det gælder etab-lering af nye sociale tilbud, det gælder den helheds-orienterede indsats i Kompetencecenter Prostitution iregi af Servicestyrelsen.
Og det gælder i øvrigt også den kortlægning af prosti-tutionsområdet, som SFI netop nu er ved at læggesidste hånd på.
Det er en meget grundig kortlægning, der vil bidragemed helt ny viden på området. Jeg synes derfor, at vii forhold til den fremadrettede indsats skal afventekortlægningen og på den baggrund tage stilling til,hvilke overvejelser den eventuelt måtte give anled-ning til.
8