Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1001914_0001.png
1001914_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 25. maj 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CAP/ J.nr. 2011-2989
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. april 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 366(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 366:”Vil ministeren venligst - eventuelt med supplerende svar fra andre relevanteministerier - kommentere artiklen ”Lam kvinde afvist af handicapbus” fraBT.dk den 23. april 2011, hvori det beskrives, hvordan en handicappet ældrekvinde nægtes kørsel, samt redegøre for reglerne på området, herunderbedes ministeren vurdere, om behandlingen af den pågældende borger harværet i orden”
Svar:Jeg har modtaget følgende svar fra transportministeren, som jeg kan hen-holde mig til:”Reglerne om individuel handicapkørsel findes i lov om trafikselskaber, sompålægger trafikselskaberne at udføre individuel handicapkørsel til sværtbevægelseshæmmede, som er visiteret til ordningen af kommunerne. Lovenindeholder generelle regler om ordningen f.eks. om bestilling af kørslen,minimumsgrænse for antallet af ture og om billetpriser.Loven indeholder ikke særlige forskrifter for kørslens udførelse, herunder omhvornår en passager kan afvises. Det må være op til de enkelte trafikselska-ber at beslutte, om de vil indføre sådanne forskrifter, men det er min opfat-telse at bevidstgørelse og uddannelse herom vil have større effekt end detal-jerede regler, da særlige omstændigheder kræver særlige og individuelleløsninger.
2
Movia har oplyst mig om, at de ikke har særlige forskrifter for kørslens udfø-relse. Endvidere har Movia i forhold til den konkrete sag, som omtales i artik-len, oplyst at:”Det er korrekt, at den pågældende ældre kvinde blev afvist af chaufførenved afhentning for returkørsel på grund af lugtgener. Chaufføren gjorde dettemed henvisning til, at der var en anden kunde i bilen. Chaufføren meldtedette til den centrale vagtcentral, som besluttede, at den pågældende underde aktuelle forhold ikke kunne befordres sammen med andre kunder.Det er ligeledes korrekt, at den centrale vagtleder foreslog, at hvis familienhavde mulighed for at afhjælpe problemet på stedet, kunne Flextrafik sendeen anden vogn senere. Familien afslog dette.Det var i situationen vurderingen, at muligheden for at sende en anden vognstraks og foretage en solokørsel ikke var til stede på grund af Skærtorsda-gens ekstraordinære kapacitetspres, herunder at der især var mangel påliftvogne, der kan medtage kørestole.Situationen Skærtorsdag var et sammentræf af flere uheldige omstændighe-der, som gjorde, at problemet blev håndteret meget regelret uden særlighensyntagen til den pågældende kunde/families meget ubehagelige situati-on.””
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann