Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
995177_0001.png
995177_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. maj 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2011-2781
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. april 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 364(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen(RV).
Spørgsmål nr. 364:”Ministeren bedes redegøre for borgeres retssikkerhed i forhold til modtagel-se af visiteret hjælp, når en kommune helt bevidst yder en mindre hjælp endden, borgeren er berettiget til ifølge Det Sociale Nævns afgørelse.”
Svar:Klager over afgørelser efter den sociale lovgivning kan efter retssikkerheds-lovens § 60 indbringes for de sociale nævn, når det fremgår af lovgivningen.De sociale nævns afgørelser kan som udgangspunkt ikke indbringes foranden administrativ myndighed. Ankestyrelsen kan dog tage en sag op tilprincipiel behandling, når Ankestyrelsen skønner, at sagen har generel ellerprincipiel betydning. Det er kun den person, som afgørelsen vedrører, ellerkommunalbestyrelsen, der kan anmode Ankestyrelsen om at optage en sagtil behandling.Efter lovens § 72 har klage over en afgørelse som hovedregel ikke opsæt-tende virkning.En afgørelse truffet af et socialt nævn gælder således som hovedregel, indtilden eventuelt måtte blive ændret ved en afgørelse fra Ankestyrelsen ellerdomstolene.
2
Tilsynet med, at kommunerne overholder lovgivningen, føres efter § 47, stk.1, i lov om kommunernes styrelse af statsforvaltningen i den region, hvorkommunen ligger.Det fremgår af lovens § 48, stk. 3, at statsforvaltningen ikke fører tilsyn i detomfang særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den på-gældende sag.Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at i det omfang en bindendeafgørelse truffet af en kompetent rekurs- eller tilsynsmyndighed ikke efterle-ves af en kommune, er dette i sig selv en ulovlighed, som statsforvaltningenhar kompetence og efter omstændighederne pligt til at skride ind over for(den såkaldte fogedfunktion).Af væsentlig betydning for statsforvaltningens vurdering af, om det er på-krævet at skride ind over for en bindende afgørelse, vil være, om de admini-strative klagemuligheder må anses for udtømte.Statsforvaltningen vil således kunne pålægge en kommune at yde hjælp ioverensstemmelse med en konkret bindende afgørelse fra et socialt nævn.Statsforvaltningen har herunder efter omstændighederne mulighed for attræffe afgørelse om tvangsbøder til de medlemmer af kommunalbestyrelsen,der er ansvarlige for, at kommunalbestyrelsen undlader at udføre en foran-staltning, som den efter lovgivningen har pligt til at udføre.Enhver, der mener, at en kommune overtræder lovgivningen, kan indbringeen sag herom for de kommunale tilsynsmyndigheder. Også andre end denperson, en konkret sag vedrører, kan således rette henvendelse til statsfor-valtningen. Statsforvaltningen beslutter selv, om den vil rejse en tilsynssag.
Benedikte Kiær/ Dorte Bech Vizard