Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIRDet talte ord gælderTilhørerkreds:
Folketingets Socialudvalg samt pressen (åbent samråd,
samrådet tv-transmitteres)
Anledning:
Taletid:
samt spørgsmål.
Tid og sted:
Torsdag d. 7. april 2011 kl. 10.15 (og for ministerens
Samråd AK-AL
5. min. – herefter taletid til beskæftigelsesministeren
vedkommende ikke længere end til kl. 11.15 pga. andet møde) . Værelse 1-
33.
Dok nr.:
503002
2
Beskæftigelsesministeren og jeg er indkaldt til fælles samråd her i dag. Det eraftalt, at jeg lægger for. Jeg vil besvare de to spørgsmål, der er stillet til migunder ét.Jeg kan forstå, at baggrunden for dette samråd er den omtale, der på det senestehar været i pressen, om kommuners brug af forskellige informationer frareligiøse ledere i den kommunale behandling af sager på det sociale område ogpå beskæftigelsesområdet.Der er blevet lagt en stor iver for dagen for at få mig som øverste ansvarlige fordet kommunale tilsyn til at deltage i dette samråd. Men det er altså sådan, at jeg– også i denne rolle – må holde mig inden for lovgivningens rammer for minkompetence. Det er derfor begrænset, hvad jeg kan bidrage med i dag.
3
Jeg skal derfor nu kun gentage, hvad Indenrigs- og Sundhedsministeriet ogsåtidligere den 30. marts 2011 i et notat, som ministeriet sendte til udvalget, haroplyst om min kompetence som øverste tilsynsmyndighed med kommunerne:Reglerne om kommunaltilsynet er sådan indrettet, at hvis en sag er behandleteller kan behandles af en særlig klage- eller tilsynsmyndighed, ja, så vigerkommunaltilsynet. Det følger direkte af § 48, stk. 3, i den kommunalestyrelseslov.Bag denne regel ligger selvfølgelig det fornuftige synspunkt, at der kun bør væreén myndighed, der tager stilling til lovligheden af konkrete kommunaleafgørelser, og at særlige klage–og tilsynsmyndigheder i almindelighed har bedreforudsætninger for at behandle en sag end det almindelige kommunaltilsyn somfølge af et specielt kendskab til det konkrete sagsområde.
4
Sager på det sociale område vil som oftest kunne påklages til Det Sociale Nævneller Beskæftigelsesankenævnet og i visse tilfælde herefter til Ankestyrelsen.Det gælder også de sager, der er beskrevet i pressen, om f.eks. ret tilbørnetilskud, boligsikring og betaling af friplads til enlige. Når sagens afgørelsekan påklages til en klageinstans, kan klageinstansen også tage stilling tilkommunens sagsbehandling i sagen, herunder til sagsoplysningen.Og det har altså som konsekvens, at jeg ikke som øverste ansvarlige for detkommunale tilsyn, kan udtale mig om lovligheden af den sagsoplysning, dermåtte være brugt i nogle kommuner ved behandlingen af sådanne sager.Mit svar på samrådsspørgsmål AK er således: Nej. Kommunaltilsynet viger, nårder som i de omhandlede sager, er en særlig klageinstans. Kommunaltilsynet
5
kan derfor ikke tage stilling til kommunernes inddragelse af udtalelser m.v. frareligiøse ledere i den kommunale forvaltnings arbejde.Mit svar på samrådsspørgsmål AL er: Nej. Det undervisningsmateriale, der eromtalt i Information, giver ikke Indenrigs- og Sundhedsministeriet anledning tilat foretage sig yderligere.Hvad der lovligt kan indgå som led i vurderingen af de sociale sager, hvor det erafgørende, om en person reelt er enlig, vil jeg lade beskæftigelsesministeren om.Jeg håber, at alle nu har styr på rollefordelingen. Jeg vil derfor nu overlade ordettil min ministerkollega.”