Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
983969_0001.png
983969_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. april 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets brev af 8. april 2011 følger hermedsocialministerens endelige svar på spørgsmål nr. S 1539, stillet af Mar-tin Henriksen (DF).
JUB/ J.nr. 2011-2491
Spørgsmål nr. S 1539:”Vil ministeren kommentere artikel "Slået hjem" fra LEV-bladet nr. 2, april2011, omhandlende udviklingshæmmedes manglende muligheder for selv-bestemmelse med hensyn til, hvor de vil bo?”
Svar:Det er kommunalbestyrelsen, der har myndighedsansvaret på det socialeområde i forhold til den enkelte borger, og derfor træffer afgørelse i de enkel-te sager. Jeg har stor forståelse for Louise Thykærs ønske om at flyttesammen med sine venner fra Lyngåkollegiet til et nyt botilbud i Skødstrup,når Lyngåkollegiet nedlægges. Men jeg kan ikke afgøre den enkelte sag,ligesom jeg ikke kan pålægge kommunalbestyrelsen at træffe en bestemtafgørelse. Kommunens afgørelse kan påklages til Det Sociale Nævn efterservicelovens § 166.I artiklen henvises til lov nr. 550 om sammenhæng mellem visitationskompe-tence og finansieringsansvar på det specialiserede socialområde, men lov-ændringen indeholder ikke regler om, at kommunerne kan flytte borgerne ividere omfang, end de kunne før lovændringen. Når en kommune beslutterat nedlægge et botilbud, og det som følge deraf skal fraflyttes, aktualiserernedlæggelsen imidlertid i sig selv, at handlekommunen skal tage stilling til,hvilke indsatser borgeren skal tilbydes til erstatning for de tilbud, som ophø-rer.Det fremgår af retssikkerhedslovens § 4, at borgeren skal have mulighed forat medvirke ved behandlingen af sin sag. Det fremgår endvidere af retssik-kerhedslovens § 5, at kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål omhjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter densociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
2
Der er i 2002 indført regler om frit valg for borgeren af § 108-botilbud ogalmene ældre- og handicapboliger inden for og på tværs af kommunegræn-ser. For at kunne benytte det frie valg skal borgeren opfylde visitationsbetin-gelserne i såvel opholdskommunen som boligens beliggenhedskommu-ne/tilflytningskommunen.Ankestyrelsen har i afgørelse nr. 165-10 fastslået, at kommunen ikke kanafslå at betale for ophold i længerevarende botilbud efter servicelovens §108 ønsket af en ansøger efter fritvalgsreglerne, hvis botilbuddet skønnesegnet og ikke er væsentligt dyrere end det tilbud, kommunen er kommetmed.Med lov nr. 550 er det blevet mere gennemskueligt for kommunerne at be-nytte tilbud i andre kommuner ved at sikre, at en kommune fortsat har indfly-delse på sagsforløb og serviceniveau i de tilfælde, hvor kommunen har visi-teret en borger til et botilbud uden for kommunen. Loven giver derfor ikkemulighed for, at borgeren selv kan bestemme, hvilken kommune der skalvære handlekommune for den pågældende. Disse hensyn til kommunernesstyringsmuligheder indebærer imidlertid ikke, at den enkelte borger ikke harindflydelse på behandlingen af sin sag, og borgeren har fortsat adgang til atklage over kommunens afgørelse til Det Sociale Nævn.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann