Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
985733_0001.png
985733_0002.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
18. april 2011
Socialudvalget har i brev af 18. marts 2011 stillet følgende spørgsmål nr. 335 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (El).
J.nr. 2011-0006047

Spørgsmål nr. 335:

”Ministeren bedes redegøre for, om det fremgår af Ankestyrelsen udmelding ompraksis i 115-10 og 171-10, at sammenlægningsprincippet ikke udelukkendefinder anvendelse for § 4 i de danske pensionslove, men også for andre optjenings-principper i pensionslovene.”

Endeligt svar:

Artikel 6 i EF-forordning 883/04 indeholder et sammenlægningsprincip. Princippethar betydning, hvis der i lovgivningen om sociale sikringsydelser er fastsat betin-gelser om, at ansøgeren skal have tilbagelagt forsikrings-, beskæftigelses- eller bo-pælsperioder i et bestemt tidsrum i det pågældende land for at opnå ret til denneydelse (karensperiode).Det følger af bestemmelsen, at der i sådanne tilfælde skal medregnes perioder, somansøgeren har tilbagelagt i et eller flere af de andre medlemslande. Der er tale omsammenlægning af perioder med henblik pååbning af rettil en ydelse.Sammenlægningsprincippet anvendes til åbning af ret til dansk pension efter § 3 og§ 4 i de danske pensionslove.Sammenlægningsprincippet anvendes således til åbning af ret til dansk pension,mens størrelsen af den danske pension fastsættes på baggrund af den optjeningstid,der er tilbagelagt i Danmark.Dette fremgår også af artikel 52 i EF-forordning 883/04, som fastsætter i hvilketomfang, man skal medregne perioder, hvor der er optjent ret til pension i andre EU-lande, ved fastsættelsen og beregningen af en social pension.Det fremgår af artiklen, at pensioner skal fastsættes og beregnes, dels efter nationa-le regler, dels efter den særlige beregningsmetode, der fremgår af bestemmelsen,også kaldet pro rata beregningen, dvs. beregning af pension i overensstemmelsemed beskæftigelse eller bopælsperioder tilbagelagt i det pågældende land sat i for-hold til den samlede optjeningstid i samtlige EU-medlemslande.
Den særlige beregningsmetode kan dog undlades, når beregningen efter de nationa-le regler altid fører til, at den nationale ydelse er lig med eller højere end pro rata-ydelsen, og når tilfældet er opført i bilag VIII til forordningen.Det fremgår af bilag VIII, Del 1, at den særlige beregningsmetode kan undlades,når dansk social pension skal fastsættes og beregnes. Det skyldes, at en beregningaf pension efter de danske regler altid vil føre til, at pensionsydelsen er højere endpro rata-ydelsen. Dansk social pension skal derfor fastsættes og beregnes efter denationale regler.Ankestyrelsen har oplyst, at principafgørelser 115-10 og 171-10 omhandler åbningaf retten til pension i form af et 30-års krav for at opnå ret til dansk folkepension oget 10-års krav for at opnå ret til dansk førtidspension. Afgørelserne omhandler ikkeberegningen af en brøkpension og opgørelsen af bopælstid i Danmark i den forbin-delse.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2