Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
985748_0001.png
985748_0002.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
18. april 2011
Socialudvalget har i brev af 10. marts 2011 stillet følgende spørgsmål nr. 318 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby(V).
J.nr. 2011-0004215

Spørgsmål nr. 318:

”På baggrund af SOU alm. del – svar på spørgsmål 264 bedes ministeren opgøreudgifterne til ophævelse af ægtefælleafhængigheden, hvis der samtidig indføres etindtjeningsloft på 1) 350.000 kr., 2) 400.000 kr., 3) 450.000 kr., 4) 500.000 kr., 5)550.000 kr., 6) 600.000 kr. og 7) 650.000 kr., således at modregningen først sker,hvis ægtefællen har en højere indtjening end de nævnte niveauer.”

Endeligt svar:

Spørgsmålet forstås således, at spørgeren ønsker at kende den økonomiske virkningaf at fjerne indtægtsafhængigheden for indkomster hos ægtefællen/samleveren påop til hhv. 350.000 kr., 400.000 kr., 450.000 kr., 500.000 kr., 550.000 kr., 600.000kr. og 650.000 kr.Som det også fremgår af svaret på SOU alm. del spørgsmål 264 så vurderes brut-tomerudgiften ved at fjerne ægtefælleafhængigheden at udgøre 4.230 mio. kr. Fjer-nelsen af ægtefælleafhængigheden indebærer i denne sammenhæng, at gifte ogsamlevende førtidspensionister modtager den samme førtidspensionssats som enli-ge. Derudover er det forudsat, at der ikke sker aftrapning af pensionen som følge afægtefællens indkomst, og at fradragsbeløb og aftrapningsprocenter i øvrigt antagesat være de samme for gifte/samlevende, som de er for enlige i dag.Som det fremgår af svaret på SOU alm. del spørgsmål 309 vil afskaffelsen af af-trapning som følge af ægtefælle/samlevers indkomst medfører en merudgift på hhv.770 mio. kr. for førtidspensionister på gammel ordning og 745 mio. kr. for førtids-pensionister på ny ordning, når alle førtidspensionister samtidig modtager satsenfor enlige.Det kan desuden oplyses, at det med en vis usikkerhed vurderes, at ca. 85.500 før-tidspensionister - svarende til 83 pct. - har en ægtefælle eller samlever med en per-sonlig indkomst på mindre end 350.000 kr., og at ca. 93.100 førtidspensionister –svarende til godt 90 pct. - har en ægtefælle eller samlever med en personlig ind-komst på mindre end 400.000 kr.
De foreslåede grænser på hhv. 350.000 kr. og 400.000 kr. vurderes således kun atmedføre en mindre reduktion af den tidligere opgjorte samlede merudgift ved at af-skaffe aftrapning som følge af ægtefælle/samlevers indkomst. Det skyldes, at langtde fleste førtidspensionister dermed ikke vil få deres pension reguleret som følge afægtefællens indkomst.Det kan endvidere oplyses, at det med en vis usikkerhed vurderes, at ca. 6.200 før-tidspensionister - svarende til 6 pct. - har en ægtefælle eller samlever med en per-sonlig indkomst på 450.000 kr. eller mere, og ca. 4.000 førtidspensionister - sva-rende til knap 4 pct. - har en ægtefælle eller samlever med en personlig indkomstpå 500.000 kr. eller mere.De ovenfornævnte fordelinger og antal er behæftet med en vis usikkerhed, da debygger på en stikprøve, der opregnes til bestanden. Nogle af grupperne i stikprøvenbestår af meget få personer, hvilket betyder, at usikkerheden omkring det opregne-de antal i disse grupper er stor.De foreslåede grænser på hhv. 450.000 kr., 500.000 kr., 550.000 kr., 600.000 kr.,og 650.000 kr. vurderes på den baggrund i praksis at svare til at fjerne aftrapningensom følge af ægtefælle eller samlevers indkomst helt, da det vurderes at være me-get få førtidspensionister, der har en ægtefælle eller samlever med en personligindkomst på mere end 450.000 kr.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2