Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
976116_0001.png
976116_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 29. marts 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CBH/ J.nr. 2011-2030
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 1. marts følgerhermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 303 (SOUalm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Christensen (DF)
Spørgsmål nr. 303:”Har ministeren overvejet eller taget initiativer til, om der kan ske reduktion ide registreringer og administrative byrder, som er pålagt pædagoger i dan-ske daginstitutioner?”Svar:Dagplejen og daginstitutionerne er meget vigtige for børns trivsel, udviklingog læring. Forskningen viser, at gode dagtilbud de første seks år af et barnsliv kan gøre en positiv forskel i forhold til en senere skolegang, uddannelseog dermed tilknytning til arbejdsmarkedet. Blandt andet derfor er regeringenmeget optaget af at skabe de bedste vilkår for børn i dagtilbud.Gode dagtilbud hænger tæt sammen med, at der ikke er unødvendige reglereller procedurer, der hindrer arbejdet med pædagogisk udvikling hos børne-ne. Regeringen har derfor også gennem de senere år gennemgået bl.a.dagtilbudsområdet for at afdække, om der var regler, der kunne fjernes. Vihar i den forbindelse spurgt forældre, medarbejdere og ledere. Der er hel-digvis generelt stor tilfredshed med reglerne på dagtilbudsområdet, men derhar også været forslag til regler, der kunne fjernes eller justeres.Regeringen har således fjernet kravet om, at der skal udarbejdes en selv-stændig børnemiljøvurdering. Børnemiljøet skal i stedet integreres i arbejdetmed de pædagogiske læreplaner. Arbejdet med børnemiljø og børns læringer på denne måde nu samlet i den pædagogiske læreplan. Derudover vil jegogså gerne understrege, at læreplanen ikke skal udarbejdes for hvert barn.Den skal kun udarbejdes for hele børnegruppen i dagtilbuddet. Den er etfælles udviklingsredskab for personalet og forældrene, og et redskab sombåde personale og organisationer har påpeget bidrager til øget faglighed.
2
Endelig har vi forenklet reglerne om sprogvurderinger, så der kun skal fore-tages sprogvurderinger i forhold til de børn, hvor man er bekymret for densproglige udvikling, og i forhold til de børn der ikke er i dagtilbud.Samlet set har regeringen fjernet statslige krav for 170 mio. kr. årligt på dag-tilbudsområdet. De 170 mio. kr. kan kommunerne selv disponere over, og dekan f.eks. anvendes på mere tid til børnene. Vi er stadig optaget af, om derer regler, der kan fjernes, men jeg vil i den henseende også opfordre kom-munerne til at se nærmere efter, om der er kommunale regler, som ikke ernødvendige. Når der er frustration over for mange regler, oplever jeg ofte, atdet er procedurer, som ikke fremgår af lovgivningen. Det fremgår også afgensidighedsaftalen om afbureaukratisering mellem regeringen og KL, atbåde regeringen og kommunerne skal bidrage til at frigøre ressourcer ikommunerne, som kan omprioriteres til borgernær service. Jeg ved, at derogså er kommuner, der meget aktivt har gennemgået, hvilke kommunaleregler der kunne undværes. Det er vigtigt, at alle involverede er opmærk-somme på, at der ikke er unødvendige procedurer, der hæmmer det pæda-gogiske arbejde med børnene.
Benedikte Kiær/ Lars Møller Christiansen